Nieuws

Jeff Bezos financiert ruimtetoerisme met verkoop Amazon-aandelen

Een toeristische uitstap in de ruimte sluipt steeds dichterbij. Miljardair Jeff Bezos wil de ruimtevaart voor iedereen toegankelijk maken.

Jeff Bezos, patron van Amazon, zal elk jaar een miljard aan aandelen verkopen om te investeren in zijn ruimtevaartbedrijf Blue Origin. Dat vertelde hij op een Amerikaans congres over ruimtevaart in Colorado Springs. Met een fortuin van meer dan 78 miljard dollar kan de tweede rijkste persoon ter wereld dat vele decennia volhouden. Daarmee wil hij de technologie rond ruimtevaart in een stroomversnelling brengen, zodat kosmostoerisme een revolutie ondergaat zoals die van het internet. Een tripje rond het heelal moet aantrekkelijk worden voor toeristische en commerciële doeleinden.

Goedkoop ruimtereizen

Bezos vermoedt dat hij ongeveer 2,5 miljard dollar nodig heeft voor een raket die mensen het heelal in kan sturen. In 2018 wil hij al een eerste vlucht voor betalende passagiers die ongeveer elf minuten zou duren en 300.000 dollar moet kosten. Met het ruimtetuig New Shepard kunnen toeristen voor de eerste keer het gebrek aan zwaartekracht voelen en kunnen ze genieten van het ‘landschap’ dankzij de grote ramen. Een dag training moet de reizigers klaarstomen voor deze unieke ervaring.

Op termijn wil de Amazon-topman de kostprijs terugbrengen tot de prijs van een gewoon vliegtuigticket. Ondertussen ontwikkelt Blue Origin een nog veel grotere raket, de New Glenn, die langer en krachtiger zal zijn dan de New Shepard. Die zou tegen 2020 zijn eerste vlucht moeten kunnen maken.

Ruimtevaartrevolutie

De ruimtevaart moet een compleet nieuwe wereld voor de mensheid scheppen, zo zegt de oprichter van de webwinkelreus. Bezos maakt daarbij de vergelijking met de internetrevolutie, waarbij ondernemers van alle werelddelen de technologie met open armen ontvingen en creatieve ideeën de wereld instuurden. De baas van Amazon droomt al sinds zijn kindertijd om de kosmos te koloniseren. “Ruimtevaartindustrie is te klein omdat we niet vaak vliegen. Als passagiersvluchten evenveel zouden kosten als in 1940, zou dat vandaag ook een kleine industrie zijn.”

De Falcon Heavy van SpaceX wordt een toeristische raket.

Ook Elon Musk, CEO van Tesla en SpaceX, plant volgend jaar een toeristische ruimtetocht. Bezos wil hier echter geen kat-en-muisspel van maken. “We zijn niet aan het racen, maar aan het testen. Het is verkeerd om aan een deadline te denken als het over mensenlevens gaat. We zullen mensen vervoeren wanneer we daar klaar voor zijn en geen seconde sneller.”

blue originDigitale Transformatiedtdelon muskfalcon heavyjeff bezosnew glennspacexWetenschap

Gerelateerde artikelen

Volg ons

Gebruik je ecocheques bij Coolblue

Gebruik je ecocheques bij Coolblue

Producten bekijken