Microsoft vereenvoudigt terugbetaling games en apps
Microsoft werkt aan een manier om terugbetalingen voor apps en games te stroomlijnen in de Windows Store en op Xbox. Gebruikers die niet tevreden zijn met de software die ze hebben aangekocht, zouden zo sneller hun geld terug zien. Gebruikers krijgen twee weken bedenktijd.
Gat in de klantenservice
Op dit moment is het mogelijk om een terugbetaling te vragen voor iets dat je hebt gedownload via Microsoft, maar er is geen geïntegreerde functie in de appwinkels aanwezig waarmee je dat proces in gang zet. Je moet zelf opzoeken hoe je dat juist het beste aanpakt. Bovendien zijn de criteria om je terugbetaling aan te vragen allesbehalve duidelijk. Microsoft wil dat gat in zijn klantenservice aanpakken door een knop toe te voegen in de webshops waarmee je eenvoudig een terugbetaling aanvraagt.
Microsoft test de functie momenteel uit in Windows Insiders, waar testers op een updatenota over de nieuwe mogelijkheid zijn gestoten. De knop zal te vinden zijn op je account-pagina binnen de Windows of Xbox Store, wanneer je naar je bestelgeschiedenis navigeert en op een aangekochte app klikt. Zoals hierboven al aangehaald zal je tot twee weken na aankoop een app weer kunnen inleveren, op voorwaarde dat je de software niet langer dan twee uur hebt gebruikt. Het zijn dezelfde regels die men ook op het populaire game-platform Steam hanteert.
Ontwikkelaarskit
Ook zijn we meer te weten gekomen over de nieuwe console van Microsoft. Nadat de specificaties van de Xbox Scorpio eerder onthuld waren, brengt gaming website Gamasutra nu een ontwikkelaarskit voor het nieuwe spelsysteem aan het licht. Dit is, zoals de naam het al doet vermoeden, een speciale versie die voor ontwikkelaars ontworpen wordt. Op het eerste zicht lijkt hij sterk op zijn oudere broer Xbox One S.
Op de afbeelding krijg je een eerste indruk hoe de nieuwe Xbox er uit zal zien. Aan de bovenkant is hij wit en vind je vijf programmeerbare knoppen terug. Aan de onderkant vind je dezelfde poorten terug zoals op het standaardmodel, naast drie USB-poorten aan de voorkant en een netwerkkaart aan de achterkant om fouten op te sporen. Daarnaast bevat het toestel ook een blue-ray schijf, een real-time klok en een OLED-scherm. Het paneel geeft data weer die voor een ontwikkelaar van nut kan zijn, zoals frames per second. Deze statistiek toont aan hoe soepel een game draait op de console.
De specificaties zijn een tikkeltje anders dan de variant die in de rekken zal liggen. Het toestel bevat een krachtigere GPU en het dubbele aan ram-geheugen, 24 GB. Ook bevat de machine 1 TB flashgeheugen naast de standaard 1 TB HDD en de mogelijkheid om te wisselen tussen verschillende console-modi. Door de krachtigere hardware zal de variant in de winkels er een beetje anders uitzien, maar vermoedelijk zal de commerciële versie erg lijken op de Xbox One S. Vorige development kits hadden ook steeds veel gelijkenissen met de consumentenexemplaren.
Verdere details zoals naam, prijs en design mag je verwachten op de E3-beurs in juni.