Nieuws

Apple wordt beschuldigd van klantenmisleiding

Apple weigert klanten een gratis herstelling aan te bieden nadat deze hun iPhone bij een third-party winkel hebben laten herstellen. Hiermee overtreedt het bedrijf de wet en misleidt het klanten.

Meer dan een jaar geleden raakte bekend dat iPhone-eigenaars problemen ervoeren nadat ze waren geüpgraded naar iOS 9. Toestellen die in het verleden waren hersteld door third-party winkels kregen een ‘Error 53’-foutmelding en werkten niet langer naar behoren. Apple beweerde initieel dat het bewust iPhones blokkeerde om de veiligheid van zijn klanten te garanderen, maar rolde na veel protesten iOS 9.2.1 uit, waardoor de iPhones weer correct functioneerden. Australische wethandhavers kunnen niet lachen met Apple zijn aanpak en beschuldigen het bedrijf van klantenmisleiding.

Error 53

De Error 53-foutmelding die voor alle problemen zorgde, werd veroorzaakt doordat iOS 9 nakeek of je TouchID-vingerafdruksensor vervangen was door een third-party winkel. Indien dat het geval was, werd je iPhone geblokkeerd. Apple beweert dat het deze werkwijze hanteerde om Apple Pay en Touch ID veilig te houden. Later rolde het bedrijf iOS 9.2.1 uit om de problemen van de baan te helpen.

Hierbij stopte de misleidende praktijken van Apple echter niet. Wanneer je belt naar één van zijn winkels en vertelt dat je toestel niet langer werkt nadat je deze hebt laten herstellen bij een andere winkel, weigert Apple je gratis te helpen. Zelfs wanneer je het Error 53-probleem ervaart nadat je een ander onderdeel dan de Touch ID hebt laten vervangen, beweert Apple dat het je niet gratis kan helpen. Hierdoor overtreedt Apple de Australische wet.

Klantenmisleiding

De Australian Competition en Consumer Commission (ACCC) heeft Apple aangeklaagd voor het misleiden van zijn klanten. Als onderdeel van hun onderzoek heeft het ACCC naar de dertien Apple-winkels in Australië gebeld. De commissie deed zich voor als een klant van Apple, waarvan de speaker van zijn iPhone niet langer werkte nadat hij het scherm had laten vervangen door een third-party winkel. Apple-medewerkers in alle winkels beweerden dat geen enkele Apple-medewerker de speaker gratis zal vervangen wanneer het scherm door iemand anders dan Apple werd hersteld. Zo weet The Guardian.

Hiermee overtreedt Apple de Australische wet, die fabrikanten in dergelijke gevallen verplicht om gratis een herstelling uit te voeren of een vervangtoestel te voorzien. Apple verdedigt zich echter door te zeggen dat de ACCC geen klant van hem is en daardoor niet onder deze wet valt. Hoe medewerkers van het bedrijf wisten dat het om geen echte klant ging, licht Apple niet toe. Ook is het niet duidelijk waarom het bedrijf medewerkers van het ACCC slechter zouden behandelen dan echte klanten, wetende dat deze commissie hen wilde aanklagen.

Of Apple zijn verdediging standhoudt tijdens de rechtzaak zullen we nog even moeten afwachten. De zaak staat gepland om midden december voor te komen.

Appleiphonemisleidingmobielrechtzaak

Gerelateerde artikelen

Volg ons

Gebruik je ecocheques bij Coolblue

Gebruik je ecocheques bij Coolblue

Producten bekijken