Europa stemt strengere regels voor Whatsapp en Facebook
In het Europese parlement heeft een meerderheid voor het plan gestemd om online communicatie-diensten te onderwerpen aan de strengere regels van de zogenaamde ePrivacy-wetgeving. Daarmee bevestigt het orgaan de voornemens van de Europese Commissie.
Cookiewet
De ePrivacy-wetgeving staat voornamelijk bekend als de ‘cookie-wet’. Het zijn deze regels die voorschrijven dat websites je informeren over hun gebruik van cookies wanneer je op hun pagina terechtkomt. In bredere zin regelt de wetgeving de bescherming van de vertrouwelijkheid van je online communicatie. De EU wil de wetgeving dit jaar vernieuwen, en hoopt daarmee op 25 mei 2018 klaar te zijn, zodat het aangepaste wettelijk kader in tandem met de GDPR gelanceerd kan worden.
[related_article id=”219000″]Begin dit jaar publiceerde de Europese Commissie haar voorstel voor die vernieuwing. Een van de belangrijkste punten daarin was het feit dat men de wet wil uitbreiden naar online diensten. Momenteel gelden de ePrivacy-regels enkel voor telecomoperatoren en traditionele website-eigenaars, niet voor online services. Nu heeft ook het Europese parlement zijn goedkeuring gegeven voor die aanpassing.
Het betekent dat diensten als Whatsapp, Facebook Messenger, Gmail, Skype of Snapchat extra garanties zullen moeten geven dat de communicatiedata van hun gebruikers voldoende beschermd zijn. Ze zullen dan in principe gebruikers moeten informeren over hun cookiebeleid, al wil men in de vernieuwde richtlijn ook drastisch sleutelen aan dat gegeven.
Nog niet finaal
De wetswijzigingen zijn echter nog niet definitief. Ook de lidstaten moeten nog hun fiat geven voor de veranderingen van de ePrivacy-richtlijn, en zij zijn nog verdeeld over het voorstel dat op tafel ligt. Tegenstanders vinden dat de veranderingen te hard inzetten op privacy en daardoor digitale innovatie beknotten. Privacy-en consumentenbelangengroepen juichen de Europese beslissing toe. “Consumenten zouden niet gedwongen moeten worden om hun privacy op te geven wanneer ze een website bezoeken, een e-mail sturen of iets online kopen,” stelt Monique Goyens, directeur-generaal van de European Consumer Organisation.