Cisco jaagt samen met Interpol op cybercriminelen
Netwerkexpert Cisco en interlandelijke politieorganisatie Interpol gaan data over cybercriminaliteit met elkaar uitwisselen. De zet is zowel praktisch als symbolisch erg belangrijk. Traditioneel zijn de ordediensten en de privésector koele minnaars van elkaar wat betreft het delen van informatie. Dat Cisco de stap toch zet, zendt op die manier een krachtig signaal. Verder zal de samenwerking het cyberlandschap veiliger maken.
Een significant deel van het internet is op fysieke infrastructuur van de hand van Cisco gebouwd. Dankzij de talrijke routers en switches die de fabrikant overal ter wereld levert, ziet het bedrijf enorme hoeveelheden data door zijn apparatuur passeren. Cisco Talos, de beveiligingsonderzoeksafdeling van Cisco, maakt daar gebruik van. Dagelijks blokkeert de netwerkreus zo bijna 18 miljard bedreigingen.
Door data over die bedreigingen automatisch met Interpol te delen, krijgen overheden meer grip op cybercriminaliteit. Dat moet niet enkel helpen in de bestrijding van misdadigers, maar kan op termijn ook zijn vruchten afwerpen op het vlak van preventie. “Het uitwisselen van gegevens tussen de publieke en de private sector is essentieel voor een succesvolle strijd tegen cybercriminaliteit”, beaamt Noboru Nakatani van Interpol.
Cisco gaat gegevens delen over pure cybercriminaliteit zoals DDoS-aanvallen, maar ook over criminaliteit die gebruik maakt van het internet om misdaden te faciliteren: zogenaamde cyber-enabled-crimes. Wat de Amerikaanse multinational zeker niet gaat doen, is data van zijn klanten delen. Alle klantgerelateerde gegevens blijven privé, ook wanneer Cisco bijvoorbeeld een kwetsbaarheid bij een groot bedrijf vaststelt.
Door de samenwerking met Interpol aan te gaan, en niet te kiezen om aan tafel te schuiven met lokale veiligheidsdiensten, blijft Cisco onpartijdig. Interpol is immers actief in 192 landen. Ook onze ordediensten zullen er dus profijt van hebben. Zo kan Cisco bijdragen aan de beveiliging van het internet zonder Russiche, Amerikaanse of Chinese klanten op de tenen te trappen.