Fraude via phishing schiet door het dak in België
Tussen januari en september van dit jaar tekende Febelfin al 2.561 gevallen van fraude op, goed voor iets meer dan twee miljoen euro die werd gestolen. Het is een opmerkelijk stijging van het aantal gevallen van oplichting in België. Febelfin, de sectororganisatie van de banken, stelt dat de oplichters vooral gebruik maken van phishing.
Het aantal fraudegevallen in de eerste negen maanden van 2017 ligt bijna vijf keer hoger dan in heel 2016. Een jaar geleden tekende Febelfin 475 gevallen van fraude op, in 2015 zelfs maar 283. Dat is geen explosie à la bitcoin, maar het is niettemin een opvallende verhoging. Al ligt het buitgemaakte geld in verhouding wel lager: in voorgaande jaren stalen oplichter per fraude-incident meer geld dan nu het geval is. “Momenteel leggen fraudeurs zich vooral toe op kleinere bedragen, en dat om zo lang mogelijk onder de radar te kunnen blijven,” stelt Febelfin daarover.
[related_article id=”219039″]De favoriete modus operandi van oplichters is phishing, het aftroggelen van geld via valse mails. Dat Belgen gevoelig zijn voor phishing, bleek vorig jaar al een uit een Europees onderzoek waarin we als slechtste leerling van de klas uit de bus kwamen. Febelfin herhaalt dat banken nooit je inloggegevens zullen vragen, noch om je bankkaart op te sturen.
Wie een verdachte mail ontvangt, kan deze doorsturen naar het Centrum voor Cybersecurity (CCB) van de Belgische overheid op het adres verdacht@safeonweb.be. Het CCB lanceerde onlangs een apart platform voor phishing. Ben je niet zeker of je met een phishingmail te maken hebt? Lees zeker onze tips.