Twitter maakt zijn platform toegankelijker voor chatbots
Chatbots houden een groot potentieel in zich. Ze vormen meer dan een geprogrammeerd aanspreekpunt: het zou wel eens de gangbare conventies kunnen omgooien waarmee we informatie opzoeken op het internet. We penden hier enkele tips neer hoe je een efficiënte chatbot bouwt. Niet alle platforms bieden echter een toegankelijke omgeving aan voor deze digitale aanspreekpunten. Op Twitter, bijvoorbeeld, zijn er erg strenge antispam-regels die het gebruik van deze chatbots afremmen. Daarom besloot de sociaalnetwerksite om de regels te verslappen, zo schrijft Twitter in een blogpost.
Tussen twee vuren
Bij zijn regelgeving omtrent chatbots zit Twitter tussen twee vuren. Enerzijds wil het platform spam voorkomen en zo vermijden dat gebruikers gebombardeerd worden met onzinnige berichten. Daarom voerde Twitter eerder een limiet in op het aantal reacties dat per privébericht verstuurd mag worden. Zo wil het sociaal medium voorkomen dat gebruikers overspoeld worden door spamberichten.
Door deze limieten werd het echter heel ontoegankelijk om chatbots te installeren op het platform. Daarom besloot Twitter om de limiet flexibeler te maken om bedrijven, diensten en webshops op hun wenken te bedienen. Voortaan kan een account reageren met maximaal vijf berichten in een tijdspanne van 24 uur. Telkens als een gebruiker een reactie terugstuurt, wordt deze limiet gereset. Deze zogenaamde adaptive rate limit is toegevoegd aan de API van Twitter.
Ook heeft Twitter andere regels verstrengd die behoeden dat accounts in grote hoeveelheden berichten kunnen verspreiden. Je kan voortaan niet meer via een dienst zoals Tweetdeck dezelfde tweets op meerdere accounts plaatsen. Ook het liken van posts, volgen van accounts en retweeten is niet meer mogelijk op meerdere profielen tegelijkertijd. Het platform wil zo vermijden dat gebruikers Twitter misbruiken voor het massaal verspreiden van spam.