Facebook-schandaal: veel meer mensen getroffen dan gedacht
Vorige maand verklapte een klokkenluider bij Cambridge Analytica dat het databedrijf gegevens van vijftig miljoen Facebook-gebruikers had opgevist. Later was er sprake van 87 miljoen, maar dit aantal zou in de praktijk nog veel hoger liggen. Cambridge Analytica zou immers niet één, maar meerdere persoonlijkheidstests hebben ontwikkeld die de data buitmaakte. Dat zegt een voormalig medewerkster van het bedrijf, Brittney Kaiser, tijdens een verhoor door het Britse parlement.
“Ik ben er rotsvast van overtuigd dat het aantal getroffen gebruikers veel hoger ligt”, vertelt de vroegere directeur Business Development bij Cambridge Analytica. Oorspronkelijk was er sprake van één app, de persoonlijkheidstest ‘thisisyourdigitallife’, die de data verzamelde. Die applicatie werd in 2014 verpakt als ‘academisch onderzoek’, maar stiekem verzamelde de tool gegevens van miljoenen Facebook-gebruikers en hun vrienden. Dankzij deze gegevens kon het bedrijf een heuse databank opmaken, waarmee ze veel geld verdienden. Adverteerders konden deze data immers kopen om zo nauwkeurig op Facebook te adverteren.
Sekskompas
Volgens Kaiser ontwikkelde Cambridge Analytica niet één, maar meerdere online quizzen. Ze noemt als voorbeeld de app ‘Sex Compass’. Alhoewel je in de meeste gevallen moest inloggen via Facebook, zou dit geen vereiste geweest zijn: in sommige gevallen werd data buitgemaakt zonder dat je daarvoor moest inloggen. Welke data er bij de andere apps is vergaard, is niet helemaal duidelijk. Bovendien zijn er waarschijnlijk nog bedrijven betrokken geweest bij het vergaren van de persoonlijke gegevens. Toen Kaiser werd gevraagd of dataverzameling het hoofddoel van de persoonlijkheidstestjes was, antwoordde ze bevestigend.
[related_article id=”224171″]In maart kwam het dataschandaal aan het licht. Sindsdien kreeg Facebook veel kritiek over zich heen, omwille van de data die het openstelde voor andere bedrijven en omdat het platform het schandaal niet zelf aan het licht bracht. CEO Mark Zuckerberg werd vorige week verhoord door de Amerikaanse senaat: we lijstten hier de belangrijkste zaken op tijdens de hoorzittingen. Sindsdien willen massaal veel mensen hun Facebook-account verwijderen, zo blijkt uit onze eigen interne gegevens.