Mastercard komt met oplossingen voor open banking
De financiële sector ondergaat een aantal cruciale digitale veranderingen. Een van de belangrijkste veranderingen is misschien wel ‘open banking’. Bij deze trend wordt steeds meer gebruik gemaakt van API’s (application programming interfaces). Dat zijn tools waarmee verschillende IT-systemen met elkaar kunnen communiceren op basis van vaste normen en regels. Enerzijds belooft Open banking een instroom aan nieuwe producten en diensten, genereert het nieuwe omzetstromen en zorgt het voor een groter gebruiksgemak bij de consument. Anderzijds zijn er ook risico’s op het gebied van data security aan verbonden, en ook het verlies van customer privacy baart zorgen.
Een veiliger betaalverkeer
Mastercard neemt alvast het voortouw en maakte vorige week bekend dat zij een nieuw dienstenpakket ontwikkelt om partners te ondersteunen in de transformatie naar open banking, dat pas dit jaar in Europa van start is gegaan. De overgang naar open banking wordt aangewakkerd door de PSD2, Europa’s nieuwe richtlijn voor betalingsdiensten. Dat is een betaalrichtlijn die een veiliger en efficiënter Europees betaalverkeer garandeert, maar vooral gericht is op het stimuleren van innovaties en nieuwe financiële diensten voor consumenten. Mastercard bouwt verder op de PSD2- richtlijn: het creditcardbedrijf komt namelijk met een aantal vernieuwingen om de veiligheid en de efficiëntie van zowel nationale als internationale betalingen te garanderen en daarmee open banking te optimaliseren.
Volgens Henri Dewaerheijd, country manager van Mastercard Belux, is die transformatie naar open banking doorslaggevend voor de toekomst van het bancaire systeem. Mastercard profileert zich als een pionier op het gebied van digitale transformatie, en wil daarom het hoofd bieden aan obstakels die nu al de kop opsteken op het gebied van open banking. Die problemen kunnen gaan van een pakketje dat verkeerd geleverd blijkt te zijn, tot het gebrek aan een internationale wetgeving.
Wisselwerking
Een belangrijke innovatie van open banking is dat nieuwe dienstverleners toegang krijgen tot de informatie van banken doordat die nu de financiële informatie van hun klanten zullen openstellen. Met deze nieuwe dienstverleners doelt Mastercard trouwens voornamelijk op technologische partners die op voorhand toestemming moeten krijgen van de consument en een licentie verkrijgen bij de nationale bank van hun land. Mastercard zet daar wel iets tegenover; banken kunnen namelijk ook controleren of die derden die toegang verzoeken tot een klantrekening wel effectief betrouwbaar zijn door gebruik te maken van een pan-Europees adresboek van geregistreerde dienstverleners. Het nieuwe dienstenpakket van Mastercard bevat ook een geavanceerde fraudemonitor, die op internationaal niveau werkt, en waarmee banken kunnen vaststellen of derden risico’s inhouden.
De fraudemonitor en de bijhorende toegenomen transparantie klinkt misschien als een goede zaak voor de banken, maar het roept wel twijfels op bij de GDPR-compliancy van het nieuwe systeem. Worden de data van consumenten namelijk wel goed genoeg beschermd? Volgens Dewaerheijd heeft Mastercard die GDPR-regels strikt nageleefd. Sterker nog, Mastercard beschikt zelfs niet eens over gevoelige gegevens van haar kaarthouders. “Veel mensen weten dit niet, maar Mastercard is niet in het bezit van persoonlijke informatie van zijn of haar kaarthouders. Zo beschikt het niet over het telefoonnummer, het adres, of zelfs het geslacht van de kaarthouder. Die informatie ligt namelijk bij de banken”, aldus Dewaerheijd.
Arbitrage
Fraude kan echter nooit volledig vermeden worden, en daarom bevat het dienstenpakket ook een geavanceerd arbitragesysteem, dat de huidige regelgeving omtrent geschilafhandeling bundelt. Het dienstenpakket bevat ook een communicatieplatform, waarop partners en banken de expertise van Mastercard op het gebied van geschilafhandeling en financiële dienstverlening kunnen raadplegen. “Zo kunnen onze partners met elkaar in contact komen om cruciale informatie uit te wisselen”, vertelt Dewaerheijd,” Zo kan bijvoorbeeld de elektronische handtekening die de winkelier gebruikt heeft opgestuurd worden naar de bank die de betalingstransactie uitgevoerd heeft. Mastercard wil een dergelijk systeem gebruiken binnen open banking, maar dan voor digitale dienstverleners.
De nieuwe diensten van Mastercard worden begin 2019 in een eerste proeffase uitgerold. Daarbij hebben het Verenigd Koninkrijk en Polen prioriteit. Later dat jaar worden de diensten in de rest van Europa geïntroduceerd. “Dat is volkomen logisch.” Zegt Dewaerheijd. “Het Verenigd Koninkrijk en Polen waren namelijk de eerste landen die naar buiten zijn getreden met standaarden omtrent open banking. In België hebben nog maar een paar banken dergelijke standaarden geïmplementeerd voor digitale dienstverleners”