Onderzoek Ghostery wijst op grote invloed ad-trackers voor je browser-ervaring
Leven zonder advertenties bestaat niet meer, in elk geval niet voor ons als mensen. Bijna overal waar je komt zullen advertenties zichtbaar zijn, waaronder tijdens het browsen van verschillende websites. De eerste stap voordat je een advertentie ziet is echter het bepalen van je levenssituatie, dat gebeurd door zogenoemde ad-trackers.
Een onderzoek van Ghostery, onder de 500 grootste websites in de Verenigde Staten, wijst nu op de invloed welke ad-trackers hebben op je algehele browser-ervaring. In het rapport welke het bedrijf scheef na de afsluiting van het onderzoek komen verrassende – mogelijk zelfs verontrustende – resultaten.
Trage websites
De ad-trackers hebben volgens de onderzoekers een behoorlijke impact op de algehele browser-ervaring. De onderzoekers hebben alle 500 websites verschillende keren met en zonder de Ghostery ad-tracking blocker browser extensie getest. Opvallend is dat 60 procent van de websites meer dan 10 seconden erover deed om te laten zonder de browser extensie ingeschakeld. Slechts 17 procent van alle websites kon binnen 5 seconden laden
Met de browser extensie ingeschakeld veranderde deze resultaten bij vrijwel alle websites. In totaal daalde de laadtijd met meer dan 50 procent bij alle websites. Dat wijst op een behoorlijke vertraging door het inzamelen van gegevens door de ad-tracker. Ghostery noemt het verschil in laadtijd de ‘tracker tax’, echter komt ook je privacy in het geding door de ad-trackers.
Privacy
Privacy wordt tegenwoordig steeds belangrijker, echter stopt het ad-trackers niet met het verzamelen van gegevens. In ongeveer 90 procent van alle websites met een ad-tracker werden er verschillende vormen van privacygevoelige informatie verzameld. Het gaat daarbij dan vooral om je locatie, inkomen, nationaliteit, maar ook gegevens zoals je emailadres worden verzameld. Door deze verzameling kan er een volledig pakket persoonsgegevens aan advertentiebedrijven geboden worden, maar of dat iets is wat je zou willen is nog maar de vraag.
Gelukkig is het oplosbaar, onder andere met de Privacy Ad Blocker van Ghostery in de Google Chrome Webstore. Het blijft daar echter niet bij als je je privacy serieus wilt nemen, daarvoor blijft het aan te raden om te investeren in een VPN. Met een VPN wordt het voor websites onmogelijk om direct je locatie uit te lezen, iets wat veel wordt gebruikt door ad-trackers.
Voor mobiele gebruikers zijn er verschillende oplossingen, waaronder de Firefox Focus browser, welke volledig is gericht op het blokkeren van advertenties en het beschermen van je online privacy. Het moederbedrijf van Ghostery heeft daar ook nog een browser voor, genaamd Cliqz, ook volledig gericht op het blokkeren van advertenties en het beschermen van je gegevens.
Kat en muisspel
Het laatste wat Ghostery nog vermeld in haar onderzoek is de manier waarop ad-trackers zich ontwikkelen. Net als de manier van advertenties, proberen de ad-trackers zich elke keer op een andere manier vast te wortelen in een website. Daarbij komt dat een ad-tracker welke niet aanwezig is in de database van Ghostery niet geblokkeerd kan worden.
Daar is nu wel een oplossing voor, in de vorm van Artificiële Intelligentie. Tot voorheen onbekende ad-trackers kunnen mogelijk niet geblokkeerd worden, maar de werkwijze wordt vaak wel herkend. Door deze herkenning kan de datastroom naar de ad-tracker alsnog grotendeels afgesloten worden, zonder dat deze volledig geblokkeerd wordt.