Nieuws

Vlaamse musea in actie tegen Facebook-censuur

In een open brief aan Mark Zuckerberg schrijft Toerisme Vlaanderen dat het verbod op foto’s met naakt op Facebook te ver gaat. Het sociale medium verwijdert namelijk ook afbeeldingen van Vlaamse meesters omdat daar ontblote lichaamsdelen op te zien zijn.

Op deze manier kunnen Vlaamse musea en culturele instellingen hun activiteiten nauwelijks op Facebook promoten om mensen naar de regio te krijgen en hen bekend te maken met het werk van Vlaamse Meesters als van Rubens, Pieter Bruegel of Jan van Eyck. Volgens het bureau verwijderde de site recentelijk een foto van het 30.000 jaar oude vruchtbaarheidsbeeldje de Venus van Willendorf. Omdat Jezus er op zijn lendendoek na helemaal naakt op is te zien, mocht ook de Kruisafneming van Peter Paul Rubens niet op de sociaalnetwerksite worden getoond.

 

“Onze kunst wordt geklasseerd onder de noemer onfatsoenlijk en zelfs pornografisch. Dat is bijzonder jammer.”

 

“We hebben via verschillende kanalen geprobeerd om de juiste man en vrouw te vinden bij Facebook om dit aan te kaarten. Dat is niet gelukt,” zegt Peter De Wilde. “Met de open brief mikt Vlaanderen op een uitnodiging tot gesprek én natuurlijk ook op trafiek naar onze musea. Want ook al kan je het werk van onze Vlaamse Meesters niet altijd meer online zien, in de musea in Vlaanderen zijn ze nog wél ‘full monty’ te bewonderen.”

 

Ludieke actie

De open brief wordt ondersteund door een ludiek filmpje. Hierin zie je hoe de ‘naaktpolitie’ voorkomt dat de bezoekers van het Rubenshuis naar het naakt in de schilderijen van de Vlaamse Meester kijken. Het Facebookbeleid wordt met andere worden toegepast in de praktijk, tot grote verbazing van de bezoekers.

 

 

Beweringen kloppen niet volgens Facebook

Volgens de sociaalnetwerksite is het echter niet waar dat dat het naakt van schilderijen of kunstwerken in gewone posts censureert of verwijdert. Als je als gewone gebruiker een schilderij met borsten of billen wil delen, is dat volgens Facebook geheel in lijn met de richtlijnen van het bedrijf. Het is echter wel zo dat in advertenties op de site artistiek naakt in de meeste gevallen verboden is. Volgens Facebook ging het in het geval van het schilderij dat in de open brief wordt genoemd om een advertentie. Het bedrijf nodigt Facebook uit om de kwestie in een gesprek te bespreken.

 

toerisme

Gerelateerde artikelen

Volg ons

Gebruik je ecocheques bij Coolblue

Gebruik je ecocheques bij Coolblue

Producten bekijken