Eerste AI-portret ooit gaat onder de hamer voor 380.000 euro
Sommige artiesten hopen hun hele leven om beroemd te worden en slagen er niet in, om dan na hun dood razend populair te worden. Wat echter als de artiest nooit heeft geleefd en niet meer is dan een machine? Dat kan ook een succesformule zijn, zo blijkt uit een veiling die het Amerikaanse veilinghuis Christie’s eerder deze week hield. Het schilderij dat onder de hamer ging? ‘Edmond de Belamy’, uit de ‘La Famille de Belamy’-serie. De naam zegt u wellicht niets, maar het kunstwerk is het eerste ooit dat volledige geschilderd werd door artificiële intelligentie. Het AI-portret bracht een recordbedrag op van 380.000 euro.
#AuctionUpdate The first AI artwork to be sold in a major auction achieves $432,500 after a bidding battle on the phones and via ChristiesLive https://t.co/XiDVxVGa1n pic.twitter.com/7dxirT55i8
— Christie's (@ChristiesInc) October 25, 2018
Een opmerkelijke prestatie voor de machine van de in Parijs gebaseerde kunstgroep Obvious. Het bedrijf programmeerde een AI om zo’n 15.000 portretten te analyseren, allemaal gemaakt tussen de 14e en 20ste eeuw, om daarna met een eigen werk te komen. De waarde van het AI-portret werd door het veilinghuis geschat op zo’n 6000 tot 9000 euro, maar dankzij een overvloed aan media-aandacht werd dat uiteindelijk dus veel meer voor het ‘meesterwerk’ van 70 op 70 centimeter. Wie het schilderij kocht, is niet bekend.
Net zoals bij echte kunstenaars, kunnen ideeën en stijlen makkelijk gestolen worden en zo ontstond er een discussie tussen Obvious en de negentienjarige coder Robbie Barrat. Volgens Barrat werd zijn algoritme deels gebruikt om het portret te realiseren. Obvious bevestigde dit inderdaad, maar stelt dat het gaat om een open-source algoritme en het dit dus vrij mocht gebruiken. Een discussie die de waarde van het schilderij ongetwijfeld ten goede komt.