Waarom het Apple-aandeel 38 procent daalde in 90 dagen
Het aandeel van technologiegigant Apple zakt verder weg. Gisteren daalde het nog met bijna 10 procent en aan die trend lijkt voorlopig nog geen einde te komen. In augustus schreven we nog dat Apple het eerste bedrijf ter wereld was dat een marktwaarde van 1 biljoen haalde, maar ondertussen zit het bedrijf daar weer onder. Ver onder zelfs, want Apple zweeft nu rond de 675 miljard. Sinds oktober verloor het bedrijf 38% van zijn aandeel.
Apple waarschuwt investeerders
De hoogst genoteerde prijs voor een Apple-aandeel was 232 dollar op 3 oktober. Momenteel is dat nog 142 dollar. De daling van bijna 10 procent gisteren was het gevolg van een brief van Apple CEO Tim Cook waarin hij zijn richtlijnen voor investeerders bijgesteld heeft voor het fiscale jaar 2019, waarvan het eerste kwartaal eindigde op 29 december. In die brief stelde Cook onder andere de verwachte omzet bij van 89 miljard naar 84 miljard.
Cook haalde verschillende redenen aan voor de daling. Eerst en vooral merkte hij op dat de nieuwe iPhone vroeger dan anders in de rekken lagen, met name in het fiscale vierde kwartaal van 2018, waardoor de verkopen in december een pak lager waren. Cook had het ook uitgebreid over China en de uitdagingen die Apple daar tegenkomt door de handelsoorlog tussen het land en de Verenigde Staten. Daar bovenop is er ook nog de dalende economische groei in de regio sinds midden 2018. Op zich niet iets dat Cook kan verhelpen, hij kan “macro-economische condities niet beïnvloeden” en heeft in het verleden alles gedaan om Trump te waarschuwen voor de gevolgen van de handelsoorlog.
Daarbovenop komt ook nog eens dat het aantal iPhone upgrades een stuk lager lag dan verwacht, zelfs in markten die het wel goed doen. Oorzaken daarvan waren bijvoorbeeld de prijsstijgingen door een sterke dollar en minder aantrekkelijke deals van telefoonmaatschappijen. Het goedkope vervangingsprogramma voor batterijen, dat op 31 december afliep heeft ongetwijfeld ook een impact gehad.
Veel productencategorieën zien toch omzetstijgingen
Gelukkig is er ook nog goed nieuws, want er zijn nu meer Apple-toestellen in gebruik dan ooit tevoren en de omzet van niet-iPhone producten is gestegen met 19 procent ten opzichte van het vorige jaar. Ook diensten zoals icloud zagen een stijging, in lijn met de wens van Apple om die tak tegen 2020 te verdubbelen ten opzichte van 2016. Wearables zoals de Apple Watch en AirPods stegen eveneens met 50 procent.
Apple heeft trouwens nog steeds 130 miljard dollar in cash beschikbaar en wil over tijd cash-neutraal worden, wat wil zeggen dat de schulden en beschikbare cash gelijk zijn. Dat kan het bedrijf bekomen door bijvoorbeeld een eenmalig dividend uit te keren aan aandeelhouders, of door jaarlijks een veel groter dividend uit te betalen. Een keuze die ongetwijfeld aandeelhouders opnieuw tevreden zou kunnen stellen.