‘Slimme robot’ Jibo komt aan het einde van zijn leven na afsluiting servers
In 2014 begon het Jibo-project op kickstartplatform Indiegogo. Het project bestond uit het ontwikkelen van een sociale robot. Het product kwam ook daadwerkelijk beschikbaar voor alle ‘investeerders’. Helaas is het tijd om afscheid te nemen. Hoe slim een robot immers ook is, zonder de benodigde servers is een robot zo slim niet meer. De problemen bij Jibo zijn één jaar geleden al begonnen, het bedrijf werd toentertijd in de verkoop gezet. Lang heeft het niet mogen duren, de huidige eigenaar van de Jibo-servers brengt een einde aan het servercontract. In de afgelopen weken zou Jibo zijn gebruikers daarvoor ook voor hebben gewaarschuwd, in een ‘What’s new’ bericht laat de Jibo-robot zijn eigenaren weten dat de servers zijn uitgeschakeld.
Met deze verandering wordt de functionaliteit behoorlijk gelimiteerd. Voor wat er nu bekend is zal de Jibo-robot enkel ‘Hey Jibo’ nog begrijpen, andere stem-gerelateerde activiteiten zullen niet meer werken. Als een gebruiker ‘Hey Jibo’ zegt, zal het scherm voortaan ontwaken, zoals voorheen het geval was, en is er op het scherm een knop te vinden met de activiteiten die de robot nog kan uitvoeren. Heb je nog een Jibo in huis staan, dan raadt de robot het ook aan om foto’s uit zijn mobiele-applicatie op te halen. Er wordt geen termijn gesteld, maar het is bekend dat de app in de nabije toekomst offline zal gaan. Het is ook nog maar de vraag of je de robot nog wil blijven gebruiken: er wordt immers niks gedaan aan de beveiliging.
Niet alleen de Jibo is ‘dom’
Het verkopen aan externe partijen bracht al vrij weinig vertrouwen voor de beveiliging van de robot. Het was vervolgens afwachten tot het einde voor de Jibo-robot. Er kwam immers geen geld meer binnen. Zelfs in het begin was de cashflow gelimiteerd en toen de robot daadwerkelijk op de markt kwam was hij al hopeloos verouderd. Deels omdat er geen inclusie was voor digitale assistenten, zoals Google Assistant, maar ook omdat de functionaliteiten al relatief beperkt waren. Overigens is dat ook wel zo voor alle ‘slimme robots’ die zijn verschenen. Een goed voorbeeld daarvan is een creatie van Sony, Aibo. Het is een robot met AI om je gedragingen te herkennen en zelf te leren, maar verder kan de robot niks voor je betekenen. Slimme robots zijn simpelweg nog niet klaar voor consumenten.