Belgische telecom- en mediagroepen bestrijden macht van Facebook en Google
Een nieuwe alliantie van negen Belgische media- en telecomgroepen gaat samenwerken rond gepersonaliseerde reclame. De zogenaamde ‘data-alliantie’ gaat de strijd aan met dominante mediagrootmachten Google en Facebook. Volgens De Tijd gaan beide bedrijven met meer dan 80 procent van de advertentieomzetten lopen.
Gepersonaliseerde reclame op tv
De negen bedrijven zijn nu al met concrete tests begonnen waarbij ze de kijker relevante advertenties laten zien op basis van hun surfgedrag of locatie. Op die manier is het voor adverteerders interessanter om hun beoogde doelgroep te bereiken en hoopt de data-alliantie meer investeringen in tv-reclame binnen te halen.
Het zou voornamelijk gaan om gepersonaliseerde advertenties op digitale tv en korte video’s op internet. De bedrijven gaan nu samenwerken waardoor er mogelijk potentieel is om data met elkaar te gaan delen waarbij de dienstverlening nog persoonlijker wordt. Momenteel wordt er echter nog geen data gedeeld.
Belgian Data Alliance
De groep van negen bestaat uit telecomoperatoren, kranten, uitgeverijen en televisieomroepen. De leden van deze groep zijn Mediahuis (de Standaard), DPG Media (VTM, HLN), VRT (één, canvas), SBS (VIER), Telenet, Rossel (Le Soir), RTBF en RTL.
Amerikaanse grootmachten
De Belgian Data Alliance wil voornamelijk ook proberen de macht van Facebook en Google te beperken op de Belgische reclamemarkt die goed is voor een waarde van 1 miljard euro. Als je dan berekent dat de twee Amerikaanse internetbedrijven samen met meer dan 80 procent van die inkomsten gaan lopen, begrijp je dit initiatief.
Proximus, de initiatiefnemer in dit verhaal zegt dat alles nog maar pril is en in zijn kinderschoenen staat. Het is vooral belangrijk dat ze zich voorlopig nog nergens vastzetten, wel ‘is het op zijn minst de denkoefening waard’ laten ze weten. ‘Door een lokaal advertentieplatform te ontwikkelen kan de Belgische advertentiemarkt zich onderscheiden van Facebook en co.’ Sleutelwoorden als respect voor privacy en integriteit van merken komen hier ook zeker aan bod.
Helaas zijn dit soort samenwerkingen niet gemakkelijk. Zo heeft de Belgische mediawereld in het verleden al een aantal dingen geprobeerd die geen goede reputatie hadden. Zo werd in 2012 één gezamenlijke login gelanceerd waarmee nieuwslezers konden inloggen op alle Belgische nieuwssites, echter bleek dat project in 2017 in alle stilte te zijn stopgezet.
Niet veel later, in 2018, lanceert Medialaan een oproep voor de ‘Vlaamse Netflix’ waarbij alle goede Vlaamse fictiereeksen in één pakket worden gebundeld, zodat de Vlaamse seriekijker niet constant hoeft te switchen van platform. Maar ook die oproep heeft nooit een gevolg gekregen. En eigenlijk is dat ook logisch, al deze media- en telecombedrijven hebben tevens hun eigen belangen en willen die uiteraard blijven verdedigen. Het valt dus nog af te wachten hoe deze alliantie zal vorderen.