HMD brengt meer ‘eenvoud’ in naamgeving Nokia Mobile-productgamma
Al eens gekeken naar de producten van Nokia Mobile ( HMD Global)? Dan is de kans groot dat je bijna bent verdronken in het onduidelijke productgamma van de fabrikant. Het bedrijf bracht sinds 2017 zoveel smartphones op de markt, dat het lastig kan zijn om precies te onderscheiden welke smartphones nu de nieuwste varianten zijn. In een interview heeft een topman van het Finse HMD Global aangegeven bekend te zijn met het ‘probleem’ van de namen, het zou daarbij mogelijk een stop willen zetten op het gebruik van de Plus-naam. Daarmee zou het bedrijf meer eenvoud brengen in de productseries.
‘Verwarring bij consumenten’
Het Indiase Gadgets360 kreeg de mogelijkheid om Pranav Schroff te interviewen, en vroeg naar de onduidelijke naamgeving van de huidige Nokia Mobile-productseries. Een voorbeeld is de Nokia 7 Plus, met als opvolger de Nokia 8.1 – dat zou volgens Pranav consumenten in de war brengen: “We zullen ervoor zorgen dat we de eenvoud in de naamgeving terugbrengen, zoals in eerste instantie de bedoeling was”. In 2017 begon HMD Global zijn lineup met onder andere de Nokia 3, 6 en 8. In de jaren die volgden zou deze naam hetzelfde moeten blijven met nieuwe toestellen. Gezien oudere varianten langer op voorraad bleven kwamen de, soms verwarrende, namen tevoorschijn.
Omdat de producten op voorraad bleven, schakelde HMD over naar de x.1-productseries. Het werd er in de praktijk niet makkelijker op, vooral toen eerder dit jaar de x.2-serie plots verscheen. Op het moment van schrijven kan je de productseries uit 2017 nergens meer vinden, maar alles uit 2018 is nog altijd breed verkrijgbaar. Naast de x.1 en x.2-series bracht het bedrijf in 2018 en 2019 onder andere de Nokia 8 Sirocco, 9 PureView, 3.1 Plus, 5.1 Plus en 1 Plus op de markt. Dat is slechts het gamma in de Benelux, Oosterse markten ontvingen in sommige gevallen nog meer modellen. Het is dan ook een goede zaak om eenvoud terug te brengen in de naam, al is het maar voor de financiën.
Dalende verkopen HMD Global
Ondanks het grote aantal producten wist HMD Global namelijk niet meer toestellen te verkopen. In de kwartaalcijfers van Q1 2019, meldt analistenbureau IDC dat HMD zijn verkopen met 32 procent heeft zien dalen. Voor Nokia is het moeilijk om zijn oorspronkelijke groei vast te houden. Dat komt onder andere door de hevige concurrentie op de markt, vooral nu merken zoals OPPO en Xiaomi in de Westerse markten toekomen. In veel gevallen bieden de telefoons meer waar voor je geld en is de keuze voor zo’n telefoon snel gemaakt. Ook voor Samsung en Huawei is het een moeilijke markt, ondanks dat de twee sinds begin 2018 respectievelijk rond de 25 en 35 smartphones introduceerde.