Succes van Torfs-webshop zorgt voor lagere winst
Laptops, hoofdtelefoons, broeken, make-up, schoenen… we kopen het tegenwoordig steeds meer online, maar daar zijn niet alle bedrijven even gelukkig mee. Schoenenketen Torfs zag in het afgelopen jaar bijvoorbeeld een mooie stijging in het aantal verkochte items in zijn webshop. Ondanks die stijging was er jammer genoeg een daling in de totale winst, die van 4,1 miljoen euro zakte naar 1,4 miljoen euro.
Hoge (onderhouds)kosten
Torfs verkoopt het merendeel van zijn schoenen nog steeds in zijn fysieke winkels. De schoenen die via de webwinkel verkocht werden, zijn op dit moment goed voor zo’n 17% van het totaalaantal. Dat percentage is weliswaar 20% hoger dan vorig jaar. Het grootste probleem zijn de hoge algemene kosten van e-commerce. De webwinkel moet onderhouden worden en ook logistiek zit het verhaal complexer in elkaar dan bij de verkoop in een fysieke winkel. Voeg daar nog de verzend- en retourkosten van de verkochte schoenen aan toe en je krijgt een resultaat dat niet heel winstgevend is.
Toch kan Torfs de investeringen in de webwinkel niet achterwege laten. Zonder goed uitgebouwde en actieve webwinkel kan een retailer zichzelf niet staande houden tegenover e-commercereuzen zoals bol.com en Zalando. Torfs geeft aan dat het zijn e-commercestrategie kritisch gaat bekijken. Wat de toekomstplannen ook zullen zijn, één ding is duidelijk: verzendkosten invoeren is geen optie, want op die manier krijgt de concurrentie, die gratis verzending aanbiedt, meteen een onoverbrugbaar voordeel.