Facebook zal geen berichten van politici verwijderen die huisregels schenden
In feite geldt het principe van vrije meningsuiting op Facebook. Het hecht er naar eigen zeggen belang aan dat alle opvattingen in gelijke mate worden omarmd. Toch probeert elk platform op een bepaalde manier de inhouden die gedeeld worden te modereren. Ook Facebook heeft een huisreglement voor zijn community. Hiermee wil het bepaalde grenzen stellen aan wat wel en niet kan gezegd worden op het platform. Zo zijn om enkele voorbeelden te noemen oproepen tot haat, discriminatie en video’s met confronterende inhoud niet toegelaten. Facebook geeft gebruikers de mogelijkheid om berichten die de huisregels overtreden te melden en de algoritmen gaan er zelf naar op zoek. Het volledige huisreglement kan je hier raadplegen.
Sommige berichten kunnen een uitzondering op de regels genieten. In principe vallen alle nieuwsberichten hierover. Nieuwssites hoeven video’s met bijvoorbeeld gewelddadige inhoud dus niet te censureren alvorens ze via Facebook te delen. Facebook vindt dat het nieuws moet ‘getoond en gehoord worden zoals het is’. Deze regel bestaat al sinds 2016, al is het meer dan eens voorgevallen dat nieuwsvideo’s toch door de algoritmen werden verwijderd.
Facebook zal voortaan berichten van politici ook tot deze uitzondering rekenen. Daarmee rekent Facebook posts van politici dus automatisch als nieuws. Dat wil ook niet zeggen dat politici vanaf nu carte blache krijgen. Politieke advertenties worden nog steeds onderworpen aan de regels rond adverteren en ook posts die schade kunnen berokkenen, zullen verwijderd worden.
Facebook wil geen fact checker spelen
Met deze beleidsbeslissing wil Facebook aangeven dat het niet de rol van fact checker zal spelen. Zij willen een pluralistisch platform zijn waar elke opvatting een gelijke kans krijgt om gehoord te worden. Facebook zal dus enkel bij extreme inhouden blijven optreden. Het wil de vrijheid van meningsuiting zoveel mogelijk laten gelden.
Facebook voegt er wel aan toe dat het tijdens belangrijke verkiezingsperioden actiever middelen zal inzetten om nepnieuws te detecteren. Met de Amerikaanse presidentsverkiezingen in aantocht, wil het uiteraard vermijden dat eenzelfde fiasco als in 2016 optreedt, toen er vanuit Rusland een continue stroom aan nepnieuws werd verspreid. Dat Facebook hier nu beter tegen bewapend is, wordt wel eens betwist.