Microsoft wil 40 miljoen mensen aan internet helpen
Die doelstelling maakt deel uit van het Airband-project. Dat werd opgestart in 2017 met als doel om iedereen in de Verenigde Staten internet te geven. Je zou het misschien niet denken, maar in veel landelijke gebieden in Amerika hebben gezinnen geen degelijke internetverbinding ter beschikking. Om deze landbouwers te helpen overleven in een gedigitaliseerde economie, richtte Microsoft het project op om 3 miljoen Amerikanen online te krijgen. Hiervoor maakte het gebruik van ongebruikte TV-kanalen waarvan de frequentie rond de 600 mHz lag.
Microsoft wil het Airband-project nu een internationale dimensie geven. Tegen 2022 wil het wereldwijd een extra 40 miljoen mensen een internetverbinding geven. Het richt zijn pijlers vooral op Latijns-Amerika en sub-Sahara-Afrika. Het wil waar mogelijk blijven gebruik maken van ongebruikte kanalen. Waar die niet voor handen zijn, moeten ze terugvallen op andere ‘innovatieve technologieën’. Ze zijn zich er ook van bewust dat veel gebieden hun specifieke noden en obstakels hebben. Daarom willen ze veel met lokale organisaties samenwerken.
Facebook en Google achterna
Microsoft is lang niet de eerste met deze doestellingen. Ook Google en Facebook hebben hun eigen projecten om mensen globaal te connecteren. Google heeft al enkele jaren zijn “Next Billion User”-initiatief. Google heeft vooral projecten lopen in India, waar het bijvoorbeeld al een offline versie van Google Assistant heeft geïntroduceerd. Facebook experimenteert volop met drones en satellieten. Volgens cijfers van de Wereldbank hebben wereldwijd nog steeds meer dan 3 miljard mensen geen internet: dat is meer dan 40%.