Twitter bant wereldwijd politieke advertenties
Twitter heeft besloten om wereldwijd alle politieke advertenties te verbannen vanaf 22 november. De CEO van Twitter, Jack Dorsey, liet dit weten via een tweet.
“We hebben de beslissing genomen om alle politieke advertenties op Twitter wereldwijd stop te zetten. We geloven dat het bereik van politieke boodschappen verdiend moeten worden en niet gekocht.” De nieuwe regels zullen volledig verschijnen op 15 november. Er zullen wel uitzonderingen zijn. Zo zullen advertenties die mensen oproepen om te gaan stemmen wel nog toegelaten zijn.
We’ve made the decision to stop all political advertising on Twitter globally. We believe political message reach should be earned, not bought. Why? A few reasons…🧵
— jack (@jack) October 30, 2019
Facebook doet niet mee
Facebook weigert ondertussen om hetzelfde te doen en liet ook weten dat het berichten die gemaakt worden door politici niet zal fact-checken. Facebook roept hiervoor het recht op vrije meningsuiting in. “Het is niet de bedoeling dat wij gaan beslissen wat politiek correct is en wat niet”, aldus Facebook. Het nieuws komt er in een tijd waarin hier in België politieke partijen enorme budgetten spenderen aan Facebook advertenties. Eerder deze week werd nog bekend dat Vlaams Belang in drie maanden 145.000 euro aan advertenties had gespendeerd op Facebook en Instagram. De rest van de partijen spendeerde samen nog geen 100.000 euro.
Buiten de nieuwe advertentieregels heeft Twitter wel een systeem in plaats dat hen toestaat om tweets van belangrijke personen met daarin misinformatie, te vervagen, zodat ze niet langer gedeeld kunnen worden. Het systeem is wel nog nooit gebruikt.