Cybertruck van Tesla al meer dan 200.000 keer besteld
Eind vorige week maakten we kennis met de Cybertruck, de nieuwe pantserwagen van Tesla. Het moet eigenlijk een pick-up truck voorstellen, maar als je hem bekijkt lijkt hij zo uit een science-fiction film te komen. Het design zou naar verluidt geïnspireerd zijn op de Lotus Esprit uit de James Bond-film The Spy Who Loved Me, en ook op de film Blade Runner. Volgens Tesla zal de Cybertruck een actieradius hebben van 800 kilometer en een grotere trekkracht dan een vrachtwagen. Ondanks dat de wagen wellicht pas in 2022 op de markt verschijnt, kunnen geïnteresseerden hem voor een waarborg van $100 nu al bestellen.
Ruiten ingooien
De officiële presentatie van de Cybertruck zullen we ons in ieder geval nog lang heugen. Maar niet om de redenen die Elon Musk voor ogen had. Het werd namelijk een beetje een afgang met hem. Met volle trots presenteerde Musk de niuwe truck op 22 november. Om de onbreekbaarheid van de ruiten te demonstreren, moest hoofd van Design, Franz von Volhausen, tijdens de presentatie een voorwerp op de ruiten gooien.
Dat ging niet helemaal goed. Zowel de zijruit aan de voor- en achterkant toonden een grote barst na de demonstratie. Gelukkig voor Musk braken ze niet helemaal, maar toch geen al te beste voorstelling van ‘kogelwerend’ glas. Musk stond er duidelijk lichtjes beschaamd bij. Dat ene ‘schoonheidsfoutje’ deed de aandeelwaarde van Tesla op één dag met 6% dalen.
De Cybertruck werd in slechts enkele uren een internethit. Er werd vooral enorm gespot met het aparte uiterlijk van de wagen. Op Reddit werd zelfs al een subreddit opgericht om memes over de Cybertruck te posten. De wagen wordt spottend vergeleken met de ‘DeLorean’ uit de Back to the Future-films of de wagen waarmee Homer zijn halfbroer Herb ruïneert in het tweede seizoen van The Simpsons.
150.000 bestellingen
Tijd om eens naar de cijfers te kijken. En die zullen Elon Musk wel wat minder groen doen lachen. De Cybertruck werd in amper enkele dagen al meer dan 150.000 keer besteld. Gisterenavond is volgens een tweet van Musk zelfs de kaap van 200.000 al bereikt. Musk heeft nooit veel woorden nodig om zijn boodschap over te brengen. Als al die 200.000 mensen ook daadwerkelijk de wagen voor 40.000 dollar (omgerekend €36.328,2) aankopen, dan zal Tesla weer een aardig bedrag op de bankrekening mogen schrijven in 2022. Negatieve reclame is ook reclame!
200k
— Elon Musk (@elonmusk) November 25, 2019