Huawei steekt Apple voorbij in smartphonerace naar #1
Elk jaar, en zelfs elk kwartaal, wordt er op de smartphonemarkt een gevecht uitgevochten voor de eerste plaats in de rangschikking van meest verkochte smartphones. Die strijd vindt plaats tussen de onbetwiste nummer één, Samsung, en Apple en Huawei. Hoewel Apple een sterk vierde kwartaal mocht noteren, werd het in de uiteindelijke rangschikking van 2019 toch nog voorbijgestoken door Huawei.
34 miljoen meer smartphones verkocht door Huawei in 2019
Wanneer we het hebben over de wereldwijde verkoop van smartphones, dan gaat het over honderden miljoenen toestellen. Specifieker zou Huawei 241 miljoen exemplaren verkocht hebben (206 miljoen in 2018), terwijl Apple er slechts 199 miljoen verkocht (212 miljoen in 2018). Samsung deed het nog beter en verkocht 298 miljoen smartphones (293 miljoen in 2018). Xiaomi en Oppo vervolledigen de top 5 met respectievelijk 125 en 115 miljoen exemplaren. In totaal werden er 1,37 miljard smartphones verkocht.
De prestaties van Huawei zijn zeker indrukwekkend te noemen, aangezien het bedrijf er een moeilijk 2019 heeft opzitten. Zo mogen Amerikaanse bedrijven nog steeds geen handel drijven met de Chinese telecomgigant, wat er onder andere al voor gezorgd heeft dat Huawei niet langer Google apps op zijn smartphones mag installeren. 60 procent van de verkopen kwamen dan ook uit China zelf, aldus rapporten van Canalys.
Wereldwijde smartphonemarkt 2019 onder de loep
Wanneer we kijken naar de groeipercentages van 2019, merken we op dat de smartphonemarkt in 2019 2 procent kleiner is geworden ten opzichte van 2018. Samsung mocht in die omgeving een kleine groei van 2 procent neer tekenen, genoeg om de nummer één positie te behouden. Huawei mocht ondanks de problemen rekenen op een indrukwekkende groei van 17 procent en Apple verloor 7 procent.
Wereldwijde smartphonemarkt kwartaal 4 2019
Wanneer we enkel naar het vierde kwartaal kijken, zien we echter een heel ander plaatje. Apple mocht daar een stijging van 9 procent noteren, grotendeels door de hoge vraag naar de iPhone 11. Samsung bleef stabiel terwijl Huawei een eerste negatieve groei in twee jaar moest rapporteren, de Chinese telecomgigant verloor 7 procent.