Nieuws

Adobe, Twitter en de New York Times vechten samen tegen digital fakes  

Adobe, Twitter en de New York Times zijn de fake media beu, en hebben samen beslist er iets aan te doen.

Het trio heeft daarom het zogenaamde Content Authenticity Initiative gelanceerd. Dat initiatief zal een standaard zetten voor digitale media en de toekenning van auteurs en bronnen. In ideale omstandigheden zou je bij een eerste blik op een afbeelding of video moeten kunnen zien of die al dan niet is bijgewerkt. Toch zijn de technieken vandaag de dag zo vernuft, dat je al vaak niet meer het verschil ziet tussen een deepfake en het echte werk.  

De aanpak zou een extra Adobe-systeem omvatten dat uitgevers en de makers van beeldmateriaal ertoe in staat stelt een ‘veilige toekenning’ mee te geven aan hun materiaal. Producenten en makers van beeldmateriaal zouden dus – zoals het hoort – credit krijgen voor hun werk. Het huidige prototype kon je vandaag al vinden in Photoshop, maar een gestandaardiseerde technologie zou uiteraard op elke creatieve app kunnen toegepast worden.  

Het initiatief zal officieel pas van start gaan nadat er eerst een meeting werd gehouden. Mogelijk zullen er dan ook meer bedrijven betrokken raken bij het initiatief. Hoewel het initiatief zeker een stap is in de goede richting, rijzen er toch nog steeds vragen. Hoe zal de samenwerking er bijvoorbeeld voor zorgen dat er geen gesjoemel sluipt in de toekenning van auteurs en dergelijke? En wat is de meerkost van de feature? Als het echter echt gaat om de uitbouw van een universele standaard, dan wordt het binnenkort misschien wel veel makkelijker om de makers van deepfakes bij de lurven te vatten.  

adobezakelijk

Gerelateerde artikelen

Volg ons

Gebruik je ecocheques bij Coolblue

Gebruik je ecocheques bij Coolblue

Producten bekijken