Film Birds of Prey flopt in openingsweek; Warner Bros verandert titel
Op 5 februari kwam de film Birds of Prey van DC Comics wereldwijd uit in de cinemazalen. De film is een soort van vervolg op de (vrij verguisde) film Suicide Squad met het personage Harley Quinn in de hoofdrol. Maar de film heeft op dit moment nog geen potten gebroken. De film leverde tot heden slechts 80 miljoen dollar op. Ter vergelijking: de teller voor Joker stond na een week al op 234 miljoen dollar. De slechtste start die een film van DC Comics kende sinds The Green Lantern uit 2011, een film die gekend staat als één van de grootste flops aller tijden van de animatiestudio.
Een verassing waar Warner Bros en DC Comics niet op hadden gerekend. Het personage Harley Quinn is namelijk één van de bekendere personages uit het stripuniversum van DC. De sidechick van The Joker moet qua naamsbekendheid niet eens onderdoen voor de superschurk, alsook niet voor andere personages als Batman, Superman en Wonder Woman. Het is zelfs niet eens zo dat de film slechte commentaren krijgt.
Slechte marketing
Waar ging het dan mis? Warner Bros is tot de realisatie gekomen dat het de marketing rond de film wellicht volledig verkeerd heeft aangepakt. Het ging al mis bij het belangrijkste aspect: de titel. Birds of Prey is een titel die onopvallend is en vooral heel weinig zegt waar de film over gaat. Maar wellicht de grootste misser: het verwijst niet naar Harley Quinn. De andere personages zijn helemaal niet bekend bij het grote publiek, dus zijn het Quinn en Margot Robbie die de mensen naar de bioscoop moet lokken.
Daarom besluit Warner Bros na een week om de titel te veranderen. Birds of Prey blijft behouden, maar krijgt de naam van Harley Quinn mee in de titel. Dat moet het belangrijkste personages niet alleen meer naar de voorgrond halen, het moet er ook voor zorgen dat mensen de film sneller vinden wanneer ze tickets kopen. De naamswijziging kan er wel degelijk voor zorgen dat de film het vanaf nu wat beter gaat doen. Binnenin hetzelfde genre is er op dit moment weinig tot geen concurrentie in het cinema-aanbod.
Het is niet de eerste keer dat Warner Bros de mist ingaat met de titel van een film. Voor de film Edge of Tomorrow met Tom Cruise uit 2014 nam Warner Bros de beslissing om de titelkeuze van de regisseur te veranderen. De tegenvallende cinemaopbrengsten werden achteraf deels gewijd aan de weinigzeggende titel van de film. Dat de concurrentie wel eens dezelfde fouten maakt als Warner Bros, blijkt uit de film Dark Phoenix van vorig jaar. Niemand kon uit de titel afleiden dat het een film over X-Men was, normaal anders een gegarandeerd succes. De film deed het uiteindelijk zo slecht dat men er bij Disney soms nog nachtmerries van heeft.