Zo maakt Tesla beademingsmachines
In veel fabrieken is de productie vandaag quasi tot stilstand gekomen, maar dat is absoluut niet het geval voor de Gigafabriek van Tesla in Buffalo, vlakbij New York. Tesla is immers één van de autobouwers die zich sinds kort inzet om beademingsmachines op grote schaal te produceren voor ziekenhuizen. Op die manier wil Tesla zijn steentje bijdragen in de strijd tegen het coronavirus.
Maar hoe maakt een autofabrikant nu juist medische apparatuur? Dat leggen enkele technici van Tesla in een video uit, die ons achter de schermen brengt van de fabriek in Buffalo.
Infotainmentsystemen Model 3
Heel moeilijk is het eigenlijk niet voor Tesla om beademingsmachines te maken. Ze kunnen die immers fabriceren met auto-onderdelen. Elke autofabriek houdt een enorme voorraad van alle noodzakelijke onderdelen aan, omdat een tekort aan één klein onderdeel de productie enorm kan verstoren. De technici zeggen in de video dat ze zoveel mogelijk onderdelen gebruiken.
Ook op vlak van software heeft Tesla al de nodige kennis en technologie in huis. Tesla’s staan bekend voor hun enorm geavanceerde infotainmentsystemen. Die kunnen dus ook netjes gerecycleerd worden om een beademingsmachine van te maken. In de video zien we dat de computers die de Model 3 wagens aansturen gebruikt worden. Die zorgt voor de toevloei van de juiste hoeveelheid zuurstof en regelt de druk.
Recordaantal auto’s
Ook andere Amerikaanse autobouwers zoals Ford en General Motors gebruiken hun fabrieken nu voornamelijk om beademingsmachines te maken. Het coronavirus houdt immers stevig thuis in de Verenigde Staten. De teller van het aantal besmettingen is al opgelopen tot 337.309 volgens de statistieken, en het aantal overlijdens gaat stilaan richting de 10.000. In Amerikaanse ziekenhuizen, vooral in de stad New York, kampen ze met een tekort aan beademingsapparaten door het hoge aantal patiënten dat dagelijks binnenstroomt.
Ook Tesla ontsnapt niet aan de economische gevolgen van de coronacrisis. Honderden arbeiders uit de verschillende fabrieken werden ontslagen door het stilvallen van de autoproductie. Ondanks die problemen sloeg Tesla er afgelopen kwartaal er toch in om meer dan 88.000 wagens af te leveren, een recordaantal. Dat komt deels, omdat Tesla zijn fabrieken zo lang mogelijk open hield tot 19 maart. Elon Musk zag aanvankelijk ook niet de ernst in van het coronavirus, en vond de paniek errond overdreven.