Hoe illegaal is Bluetooth marketing?
Campagnes rond het versturen van berichten via Bluetooth-technologie duiken steeds meer op in België en onze buurlanden. Maar terwijl deze marketingvorm aan zijn opmars werkt, klinkt tegelijk één vraag steeds luider: hoe illegaal is Bluetooth marketing? ‘We bevinden ons zeker in een grijze zone.’
In Nederland werd zopas de discussie nog eens aangezwengeld naar aanleiding van een reclamecampagne van televisiezender SBS6. Hierbij werd de draadloze Bluetooth-technologie ingezet om aandacht te trekken voor het tv-programma ‘Sterren dansen op het ijs’. Vanop vijf locaties in Amsterdam kregen gsm-bezitters filmpjes op hun gsm. Het bedrijf Bluetoothreclame, dat de actie mee vorm gaf, meent dat alles perfect wettelijk was. ‘Voorbijgangers met een gsm met ingeschakelde Bluetooth-functie ontvingen eerst een bericht waarin gevraagd werd of ze een video van SBS6 wilden ontvangen. Dan volgde pas het eigenlijke filmpje’, luidde de argumentatie.
Ook in ons land is Bluetooth-reclame allesbehalve nieuw. Op het voorbije Yonex Belgian International badmintontornooi te Mechelen konden de bezoekers via Bluetooth gratis info over de wedstrijden ontvangen op hun gsm. Ook mobiele operator Mobistar deed enkele maanden geleden een test waarbij elf bushokjes in acht grote Belgische steden met draadloze Bluetooth-technologie een verbinding opzetten met gsm’s in de buurt. De gsm-gebruiker kreeg eerst een bericht met de vraag of hij een beltoon wilde ontvangen. Als hij bevestigde, werd die beltoon doorgestuurd. ‘Die actie was een succes’, weet Chris Van Roey, Chief Communication Officer bij Mobistar. ‘We plannen zeker nog zulke campagnes, al blijven we voorzichtig. Vergeet niet dat vandaag amper één derde van de gsm’s is uitgerust met Bluetooth. Gebruikers zijn er doorgaans ook nog niet echt vertrouwd mee.’
Grootste hinderpaal voor het op grote schaal uitrollen van campagnes rond Bluetooth marketing is de wetgeving. Ook in ons land. ‘In de e-commercewet van maart 2003 staat duidelijk dat het gebruik van elektronische post voor reclame verboden is zonder de voorafgaande toestemming van de geadresseerde’, oordeelt David Stevens, research coördinator bij het ICRI. Cruciaal in de wetgeving is echter de definitie van elektronische post: berichten die over een openbaar communicatienetwerk worden verzonden. ‘Maar dé vraag is natuurlijk of een Bluetooth-netwerk kan beschouwd worden als een openbaar netwerk’, stelt Stevens. ‘Voor zover een bepaalde partij op commerciële basis diensten erover aanbiedt en het algemeen toegankelijk is, lijkt dit mij een te verdedigen stelling. Ongevraagde reclame over een Bluetooth-connectie is in die veronderstelling verboden.’ Al weet hij dat de wet ruimte laat voor interpretatie. ‘Je kan ook argumenteren dat een Bluetooth-connectie als persoonlijk netwerk geen openbaar netwerk is zoals Belgacom of Telenet er eentje aanbieden. In dat scenario geldt dit verbod niet.’
Problematiek
Ook de reclamemakers zelf zijn zich bewust van de problematiek. ‘Met deze vorm van Bluetooth-reclame vraag je in principe wel op voorhand of de gebruiker het bericht wil ontvangen, maar we bevinden ons in elk geval in een grijze zone’, beseft Van Roey van Mobistar. Het ziet ernaar uit dat deze discussie steeds vaker zal worden gevoerd, vermits de technologie zijn weg naar de markt lijkt te vinden. Zo biedt e-business integrator Digipoint in ons land sinds kort een zogenaamde Mobizone box aan. Hiermee kunnen adverteerders multimediaboodschappen doorsturen en een connectie leggen met mobiele telefoons van voorbijgangers. ‘De toepassingen zijn legio: in de straten, bij bushaltes, in winkelcentra of vakbeurzen’, vertelt Nicolas Deturck van Digipoint.
In Cijfers
32 procent
van de gsm’s in ons land ondersteunt Bluetooth.
Bron: GfK Benelux Marketing Services