Mobiele platformen goed voor kwart internetverkeer
Behoort de desktop computer binnenkort tot het verleden? Zou best kunnen, volgens onderzoekers van KPCB. In China zijn er nu al meer mensen die op internet surfen via mobiele platformen dan via desktop. In Zuid-Korea gebeuren de meeste zoekopdrachten op het net mobiel. Westerse landen hinken nog achterop als het over mobiel internetgebruik gaat, merken de onderzoekers op, maar uiteindelijk gaat het ook daar dezelfde richting op. Volgens de onderzoekers liggen daar kansen voor marketeers. Mobiele platformen vertegenwoordigen 12% van het totale tijdsverbruik van de consument, terwijl ze maar 3% van de totale reclamebestedigen vertegenwoordigen. Ze wijzen er op dat er vijftien jaar geleden een gelijkaardig onevenwicht bestond tegenover het internet. “Net zoals het met het internet is gebeurd, zal het onvermijdelijk zijn dat de marketing-budgetten uiteindelijk de interesse van de consument voor het mobiele medium zullen volgen. Het is voor de adverteerder echter niet voldoende zijn om een banner-reclame te plaatsen op de mobiele website”, zo luidt het. Er wordt echter aan toegevoegd dat er nog altijd wordt gewerkt naar een strategie die de optimale return-on-investment zou kunnen opleveren.