Apple belooft klimaatneutraal te zijn tegen 2030
Apple heeft via een persbericht de ambitie uitgesproken om tegen 2030 volledig klimaatneutraal te zijn. Het bedrijf claimt dat vandaag de dag de belangrijkste bedrijfsprocessen dat al zijn, en de volgende stap is om dat door te trekken naar de volledige supply chain. Apple zegt dat over 10 jaar geen enkel toestel dat het verkoopt nog een impact mag hebben op het klimaat.
Het lijken zeker geen loze beloftes te zijn die Apple maakt. De iPhonebouwer publiceerde in het 2020 Enviromental Progress Report een stappenplan hoe het die doelstelling zal halen. De belangrijkste onderdelen zijn het verminderen van uitstoot tijdens het productieproces, investeren in efficiënte en hernieuwbare energie en globale klimaatprojecten en innovatie in materialen en processen.
Dave de robot
Één van de meest opvallende maatregelen die Apple gaat nemen is de ingebruikname van een nieuwe robot die ze Dave noemen. Die gaat nauw samenwerken met de ‘Daisy’-robots voor de recyclage van materiaal. De robot zal de Taptic Engine, een trilmotor die in alle toestellen van Apple ingebouwd zit om gebruikers haptische feedback te geven, van oude toestellen zorgvuldig uit elkaar halen zodat het materiaal hergebruikt kan worden. Apple zegt dat bijna alle iPhones, iPads, Macs, Apple Watches etc. voor 100% uit gerecycleerd materiaal werden opgebouwd. Zo wist Apple de CO2-voetafdruk van haar productieafdeling met 4,3 miljoen ton te verminderen.
Daarnaast zou Apple al 70 van haar eigen leveranciers hebben weten overtuigen op hernieuwbare energie te steunen, en met twee leveranciers werd een project opgestart om aluminium uitstootvrij te smelten. Apple gaat zelf ook investeren in één van de grootste zonnepanelennetwerken ter wereld in Scandinavië. Die zonnepanelen zullen de energie voor de datacenters van Apple voorzien. Het zal ook financiële steun verlenen aan milieuprojecten zoals het herstellen van mangrovebossen in Colombia en savanne in Kenia.
IPCC
Richtlijnen van de Intergouvernementele Werkgroep inzake Klimaatverandering (IPCC), een non-gouvernementele organisatie van de Verenigde Naties die zich buigt over de gevolgen van de klimaatverandering, leggen bedrijven de doelstelling op om tegen 2050 volledig klimaatneutraal te zijn. Volgens IPCC moeten technologiebedrijven daar het voortouw in nemen, gezien zij de meest winstgevende bedrijven zijn.
De meeste technologiegiganten hebben die ambitie ook al uitgesproken. Amazon zegt tegen 2040 klimaatneutraal te willen zijn, Google heeft er nog geen datum opgeplakt. Facebook zou nu al voor 86% afhankelijk zijn van hernieuwbare energie, en tegen volgend jaar al moet dat 100% zijn. Microsoft spreekt de meest ambitieuze doelstellingen uit. Het bedrijf wil niet enkel klimaatneutraal zijn, maar tegen 2050 zelfs klimaatnegatief zijn. Het verschil tussen klimaatneutraal en klimaatnegatief is dat een klimaatnegatief bedrijf ervoor zorgt dat het meer koolstof wegneemt uit de atmosfeer dan dat het uitstoot.