Ellio e-bike start-up onderscheidt zich met productie in België
IntuEdrive, de start-up achter de nieuwste Belgische e-bike Ellio, stelt hoge kwaliteit- en service eisen. Daarvoor is een diep begrip van het product en zijn gebruikers van groot belang. De start-up zet daarom in op productie dicht bij huis, waar ook de ontwikkeling gebeurt en waar klanten met Ellio het verkeer trotseren.
Het is de missie van oprichters Tomas Keppens en Jorrit Heidbuchel om de beste speed pedelec op de markt te ontwikkelen. Onder de naam Ellio bouwde de start-up de allereerste speed e-bike die werd ontwikkeld als een kleine auto. Hij beschikt over all wheel drive (tweewielaandrijving), rijdt volledig automatisch én hij is van Belgische makelij. Je leest het goed, deze start-up doet zijn productie in eigen land.
Ellio e-bike
De bedenkers van Ellio geloven in de Belgische maakindustrie, daarom zijn ze op zoek gegaan naar partijen uit eigen land om hen te helpen met de productie van Ellio.
“Je product dicht bij huis produceren, is een bron van kennis en tilt de ontwikkeling naar een hoger niveau. De productiemedewerkers hier in Vlaanderen weten goed wat klanten verwachten van de Ellio’s die hier worden gebouwd en voelen een sterke betrokkenheid bij het product. Dat komt de kwaliteit ten goede en zorgt voor een stroom goede ideeën van de medewerkers om het ontwerp van Ellio verder te verbeteren. Doordat de assemblage hier gebeurt, haal je bovendien de meerwaarde terug naar eigen land”, zegt co-founder Jorrit Heidbuchel.
Modemerken
Zo kwam IntuEdrive terecht bij maatwerkbedrijf Bewel, zij hielpen met het opzetten van de productie en gaven het productieproces voor Ellio mee vorm. “Bewel is een geweldige partner die de meest complexe productietaken aankan. Grote voordelen van een maatwerkbedrijf als Bewel zijn de flexbiliteit en ontzorging die we als start-up krijgen. Niet meteen grote aantallen produceren of grote investeringen doen in magazijnruimte en ondersteunende diensten, dat is een luxe”, aldus Jorrit.
Andere fietsfabrikanten doen het meestal anders. Zij kopen afgewerkte componenten op de markt. Ze kiezen de remmen, de batterij, de banden, het enige wat ze vaak nog zelf doen is de vorm en de kleur van het frame bepalen. Alle technologieontwikkeling gebeurt bij grote toeleveranciers. Jorrit: “Ik noem het soms ‘modemerken’. Ze zijn mee met de nieuwste trends qua vormgeving, maar alles waar technologie in zit, zoals motoren, batterijen en elektronica, kopen zij gewoon aan in kant-en-klare systemen. Dit was vanaf het begin niet onze ambitie.”
IntuEdrive heeft daarentegen de ingesteldheid van een automotive OEM (original equipment manufacturer). Het bedrijf dat het eindproduct maakt, hoort te bepalen welke technologie erin komt te zitten. Het grootste deel daarvan wordt bij IntuEdrive in-house ontwikkeld, de rest wordt door toeleveranciers gebouwd volgens de specificaties van IntuEdrive. “We bepalen alle specificaties van wat er in onze e-bikes terechtkomt. De technologie én een groot deel componenten ontwikkelen we zelf. Gespecialiseerde ontwikkelingen doen we in partnership. Elektronica bijv. ontwikkelen we samen met een gespecialiseerd bedrijf uit Hasselt”, zegt Jorrit.