Google blokkeert autocomplete voor termen gerelateerd aan presidentsverkiezingen
Op 3 november is het zo ver. Dan vinden de presidentsverkiezingen in de Verenigde Staten plaats. Na de vorige verkiezingen in 2016 raakte bekend hoe het bedrijf Cambridge Analytica miljoenen Facebookgebruikers had kunnen beïnvloeden in hun stemgedrag door ze gepersonaliseerde advertenties te tonen nadat ze een korte persoonlijkheidsquiz hadden ingevuld.
Cyberaanvallen
Ook eerder vandaag raakte bekend dat Tom Burt, vicepresident van Microsoft, zich zorgen maakt over de invloed van technologie op de presidentsverkiezingen. Uit Rusland, China en Iran zouden verschillende cyberaanvallen komen die gericht zijn op personen of organisaties die betrokken zijn bij de presidentskandidaten.
Google draagt nu ook zijn steentje bij om die invloed te beperken en kiezers de kans te geven een eigen, geïnformeerde beslissing te nemen. Het doet daarvoor verschillende aanpassingen aan zijn zoekmachine.
Autocomplete
Eén van die aanpassingen is de autocompletefunctie, oftewel het geven van suggesties wanneer gebruikers een zoekopdracht beginnen in te voeren. Het zal nu alle automatische aanvullingen blokkeren voor zoekopdrachten die gerelateerd zijn aan de presidentskandidaten. Wie nu dus in de zoekbalk intikt ‘doneren aan’ zal geen suggesties voor namen van presidentskandidaten meer krijgen om de zin af te maken.
Hetzelfde geldt voor voorwaarden om te mogen stemmen of verkiezingsprocedures. Wie vragen heeft over de verkiezingen zelf zal deze in de zoekbalk van de zoekmachine niet meer automatisch aangevuld zijn. Daarbij houdt het bedrijf geen rekening met de feitelijkheid van de vraag.
Ten gevolge van deze nieuwe functie zullen gebruikers die een zoekopdracht invoeren die niet gerelateerd is aan de verkiezingen, ook kunnen voorhebben dat hun zoekterm niet wordt aangevuld. Dat wil niet zeggen dat er niet meer naar het onderwerp gezocht kan worden, wil Google benadrukken.
Fake news weren
Naast deze nieuwe functie in de zoekbalk probeert Google er ook over te waken dat foute informatie niet is terug te vinden in de informatiepanelen van de zoekmachine die vaak rechts te zien is als men bekende figuren opzoekt. Die informatiekaders gebruiken vaak Wikipedia als bron, een website waar informatie vrij kan worden aangepast of aangevuld.
Google probeert zich met deze acties te positioneren als neutraal in het politieke debat.