Nieuws

Google Pay krijgt nieuw design

De focus van de mobiele betaaldienst Google Pay zal met het nieuwe design meer komen te liggen op het beheren van de persoonlijke financiën.

Google lanceerde Android Pay in 2015, zoals de betaaldienst oorpsronkelijk heette, als een alternatief mobiel betalingsmiddel voor de kredietkaart. Toen de naam in 2018 veranderde naar Google Pay werd de app steeds uitgebreider, al veranderde de hoofdfocus nooit. Vandaag is de betaalapp beschikbaar in 30 landen, en maken ongeveer 150 miljoen mensen gebruik van het fintechplatform.

Vanaf vandaag start Google met de uitrol van een nieuw design voor Google Pay, die de betaaldienst ook een andere weg laten inslaan. Google Pay zal blijven functioneren als een mobiel betaalmiddel, maar wil zich nu ook profileren als een platform om je persoonlijke financiën te beheren, zoals de app van je vaste bank. Geld overschrijven naar vrienden en bedrijven zal nog sneller kunnen, je kan duidelijkere overzichten van je gelduitgaven opvragen, en gebruikers krijgen ook deals en aanbiedingen voor producten aangereikt.

Persoonlijke touch

Caesar Sengunpta, hoofd van de fintechafdeling van Google, vertelt aan TechCrunch dat de idee van het nieuw design is om Google Pay persoonlijker te laten aanvoelen. ‘Google Pay is volledig gebouwd rond je persoonlijke relaties. Het is meer dan een eindeloze lijst van transacties en getallen’. Peer-to-peer betalingen komen dan ook veel meer centraal te staan. Naast het uitvoeren van overschrijvingen zal je Google Pay ook kunnen gebruiken om rekeningen met vrienden te delen. Je kan dan ook afvinken wie zijn of haar bijdrage betaalt heeft.

De belangrijkste vernieuwing is dat je je kredietkaarten en bankrekeningen kan koppelen om je uitgaven beter bij te houden. Je kredietkaart koppelen kon al wel, maar de historiek bleef beperkt tot een overzicht van de meest recente transacties. De vernieuwde app houdt ook bij hoeveel je over een bepaalde periode hebt uitgegeven. Die gegevens kan je nog eens verder opsplitsen per uitgavecategorie zoals voeding of abonnementen. Google maakt ook een analyse van je uitgaven en verwittigt je er van als je een bepaalde week meer hebt uitgegeven. Zo weet je wanneer je het best wat zuiniger aan moet doen. Uit privacyredenen moet je Google wel via een opt-in toestemming geven om je transactiehistoriek voor langere tijd op te slaan.

Een laatste vernieuwing is het toekennen van ‘beloningen’. Die beloningen krijgen gebruikers in de vorm van kortingscoupons, die automatisch worden geactiveerd wanneer de gekoppelde kredietkaart wordt gebruikt om dat specifiek product te kopen. Via een integratie met Google Lens kan je door QR-codes van producten te scannen ook naar kortingen zoeken. Tenslotte kan met Google Pay vanaf nu ook contactloos betaald worden voor tankbeurten en parkeerplaatsen, al lijken deze functionaliteiten voorlopig enkel beschikbaar in de Verenigde Staten.

Plex

In 2021 zal Google ook een mobiel bankaccount genaamd Plex toevoegen aan haar fintechplatform. Plex wordt een volledig mobiele bankdienst waarvoor Google op dit moment met 11 banken onderhandelingen voert. Je bankaccount zal eigendom blijven van je bank (en dus niet van Google), maar Google Pay wordt dan wel het centrale platform voor het dagelijkse beheer van het account. Omdat nog niet bekend is met welke banken Google wil samenwerken voor Plex, is het dus ook nog niet werken of deze dienst internationaal zal worden uitgerold.

Maak jij vaak gebruik van Google Pay? En wat vindt je van deze vernieuwingen? Geef ons je mening in de reacties!  

fintechgoogle paymobielsliderzakelijk

Gerelateerde artikelen

Volg ons

Gebruik je ecocheques bij Coolblue

Gebruik je ecocheques bij Coolblue

Producten bekijken