Europese privacywaakhond wil tracking voor advertenties verbieden
Dat blijkt uit een nieuw opiniestuk van de directeur van de European Data Protection Supervisor. In zijn laatste blogbericht schrijft Wojciech Wiewiorowski, de directeur van de EDPS, dat adverteren op basis van tracking moet uitgefaseerd worden. Het uiteindelijke doel van de EDPS is een verbod op tracking voor advertentiedoeleinden.
EDPS
Dat de EDPS en de Europese Commissie de laatste jaren een pak strenger zijn geworden voor Amerikaanse techgiganten, hoeft niet te verbazen. Daarbij komen vooral zoekgigant Google en socialemediaplatform Facebook en verwanten in het vizier. Vooral die twee voorgaande zouden volgens Wiewiorowski onvoldoende transparantie bieden over de manier waarop ze met gebruikersdata omgaan voor advertentiedoeleinden.
De man stelt verder dat het businessmodel van beide bedrijven schadelijk is voor onze maatschappij. Er is bijna geen respect voor privacy, maar ook op vlak van onze cyberveiligheid wil de EDPS beter doen in Europa. Bovendien stelt Wiewiorowski dat de manier waarop onze data gebruikt wordt polarisatie, fake news en manipulatie in de hand werkt. In het Europees Parlement pleit Wiewiorowski daarom voor strenge maatregelen waarbij tracking van persoonlijke gebruikersdata moet uitgefaseerd worden in Europa.
Verbod op tracking
Het uiteindelijke doel is een verbod op tracking. De EDPS en bijgevolg Wiewiorowski spreken daarbij klare taal. Naast een beperking op tracking van data, wil de EDPS ook een lijst uitwerken met categorieën waarin data verzameld wordt. Op die manier kan dat verzamelen en gebruiken ook al een stuk meer beperkt worden.
De nieuwe Digital Services Act of DSA die eind vorig jaar als wetsvoorstel werd ingediend, is volgens Wiewiorowski niet voldoende. Hij roept de wetsontwerpers dan ook op om verder te gaan dan dat. Hij pleit voor aanvullende regels. Dat wetsontwerp wordt binnenkort pas bekeken. Pas dan zullen we concreter weten wat die nieuwe DSA zal inhouden.