Slack gaat Russische accounts blokkeren
Technologiewebsite Axios stelde vast dat verschillende Russische ondernemingen plots geen toegang meer hadden tot Slack, zonder verwittiging. Daarmee trekt Salesforce de beleidslijn door die het bedrijf na de invasie had getrokken. Volgens Axios gaat het vooral om organisaties die sowieso al hard getroffen werden door Westerse sancties. Een blokkering op Slack zou logisch geweest zijn, vond Salesforce.
De maatregel lijkt misschien niet zo impactvol, maar bij heel wat bedrijven vormt Slack het hart van de onlinecommunicatie. Het wordt dan ook vaak gebruikt om bestanden te delen tussen werknemers. De ondernemingen die plots geen toegang meer krijgen tot hun accounts, kregen wellicht niet de kans om een back-up te maken van hun gegevens of ze te downloaden, tenzij ze voorbereid waren op de uitsluiting.
Slack volgt wetgeving
Eerder deze maand publiceerde Salesforce al de mededeling dat het bedrijven in Rusland wilde verlaten, als steunbetuiging aan Oekraïne. Het techbedrijf stelde dat het eigenlijk een klein aantal klanten heeft in Rusland en dat het die relaties al een week eerder aan het beëindigen was.
“Slack ziet zich genoodzaakt om actie te ondernemen, in het kader van sancties en regulaties in de VS en andere landen waar we actief zijn”, reageert Salesforce tegenover Axios. “In sommige gevallen gaat het om het blokkeren van accounts zonder voorafgaand te verwittigen, zoals de wet het vraagt. Waar het kan, staan we nog in contact met klanten die daar een impact van ondervinden op hun onderneming”, klinkt het.
Hoewel Slack geen gegevens gaat verwijderen die het eigendom zijn van Russische klanten, krijgen de gesanctioneerde bedrijven ook geen toegang meer tot hun eigen gegevens, tot de sancties opgeheven worden.