Vlaamse jongeren halen hun neus op voor Facebook
Hoe gaan Vlamingen om met moderne technologie? Die vraag onderzoekt imec jaarlijks met hun Digimeter-onderzoek. Tussen september en december 2021 werden 2.921 willekeurig geselecteerde Vlamingen uit verschillende leeftijdsgroepen ouder dan 16 jaar ondervraagt over hun dagelijkse technologiegebruik en hun houding ten aanzien van de nieuwste technologische ontwikkelingen. Zo geeft het Digimeter een goede inkijk in welke hardware en apps de plak zwaaien in Vlaanderen en of de Vlamingen nog wel ‘mee’ zijn met technologie. Dit zijn enkele opvallende conclusies.
1. Sociale media: TikTok wint de strijd om jongeren van Facebook
Dagelijks spenderen we ongeveer 188 minuten op onze smartphone. Sociale media hebben daar een aandeel van veertig procent in, wat sociale media nog steeds één van de meest populaire gebruikstoepassingen maakt voor dat ding. Over alle leeftijdsgroepen heen zijn Facebook en zijn zusterplatformen al jarenlang de populairste platformen en dat was in 2021 niet anders. Ongeveer 8 op de tien Vlamingen zit wel op één van de merken van moederbedrijf Meta.
Maar toch is er reden voor bezorgdheid omtrent Facebook. Het platform boet namelijk jaar na jaar in aan populariteit bij de leeftijdsgroep 16- tot 24-jarigen. Twee jaar geleden was twee derde uit deze leeftijdsgroep nog actief op Facebook, nu is dat nog maar net de helft. Jongeren hebben Facebook ingeruild voor TikTok. Een trend waar Facebook niet enkel in Vlaanderen mee worstelt. Facebook ziet voor het eerst in zijn geschiedenis het aantal gebruikers afnemen. Met de Metaverse en digitale munten wil Meta het platform een tweede jeugd geven, als dat nog niet te laat is.
- Opinie: hoe kan Meta het tij nog keren?
Opvallend is ook dat jongeren anders omgaan met sociale media dan ouderen. Hun aantal actieve sessies ligt lager, maar die sessies zijn gemiddeld wel langer. Wie actief is op TikTok, spendeert daar makkelijks dagelijkse 72 minuten. De populariteit bij TikTok blijft wel beperkt onder de jongste leeftijdsgroepen. Instagram en WhatsApp blijven wel populair bij leeftijdsgroepen.
2. Media: Netflix vervangt de televisie
Het fenomeen ‘cordcutting’ is al langer ingeburgerd in het Vlaamse medialandschap. Ondertussen heeft al 22% van de Vlamingen geen klassiek televisieabonnement meer. Ook hier zijn we het percentage toenemen naarmate we zakken op de leeftijdsladder. Bij 25- tot 34-jarigen, een leeftijd waarop men doorgaans het ouderlijke huis verlaat, is dat al één op drie. De ‘cordcutters’ kiezen voor één of meerdere streamingabonnementen. Meer dan de helft van de Vlamingen heeft minstens één streamingabonnement en één op vier heeft er twee of meer. Het Digimeter-onderzoek van 2020 concludeerde nochtans dat streamingdiensten stilaan aan hun plafond zaten in België, maar er bleek dus toch nog groeimarge te zijn.
Kijken we naar de populairste streamingplatformen, dan zijn daar geen grote verrassingen op te merken. Netflix blijft met een marktaandeel van bijna 50% oppermachtig. Disney+ heeft vorig jaar de strijd om de tweede plaats wel gewonnen van Streamz. Amazon Prime Video en Apple TV+ vervolledigen de top 5.
3. Digitale kloof neemt toe
De Digimeter brengt ook de digitale kloof in onze maatschappij in beeld. Sinds de start van de coronapandemie zijn we veel digitaler moeten gaan leven. We moeten dagelijks videobellen en we kopen ook veel meer producten online. 99% van de Vlamingen hebben vandaag de dag toegang tot internet en meer dan 90% heeft een smartphone. 85% heeft een eigen laptop.
Maar we mogen niet blind zijn voor zij die achterblijven. Één op vijf gezinnen heeft niet voldoende schermen in huis om telewerken en afstandsonderwijs voor alle gezinsleden mogelijk te maken en voor 5% vormt de breedbandcapaciteit een obstakel. Ook onvoldoende kennis over nieuwste technologieën kan ervoor zorgen dat mensen wegblijven van technologie.
Hier kan je het volledige Digimeter-rapport lezen.