3 op 4 consumenten ervaart problemen bij levering online aankopen
Online shoppen zit stevig in de lift in België. Tijdens het eerste kwartaal van 2022 gaven Belgische consumenten gemiddeld 521 euro per persoon uit aan online aankopen. Van kleren tot vliegtickets, je kan het vandaag allemaal eenvoudig online vinden. De voornaamste redenen waarom we zo graag online winkelen is het gemak en de tijdsbesparing. In slechts enkele muisklikken is een product gekocht en wordt het netjes aan onze deur geleverd. Maar bij die levering durft het wel eens mislopen, blijkt uit een studie uitgevoerd door het logistieke bedrijf Descartes.
Voor de studie werden 1.019 Belgische en Nederlandse consumenten bevraagd over hun ervaringen met e-commerce. 3 op 4 consumenten gaf aan tijdens de laatste drie maanden minstens één keer leveringsproblemen te hebben ervaren. De meest genoemde problemen zijn vertragingen op de beloofde levertijd of een te kort tijdsvenster waarin een koerier kan langskomen om het product te leveren. Slechts een klein percentage van de koeriersdiensten biedt consumenten de optie om een voor hen optimale leveringsdatum of -tijdsrooster in te stellen, wat misverstanden met de levering kan vermijden. Ook wat het retourneren van pakketten betreft, loopt dit slechts bij 54% van de bevraagde consumenten altijd vlekkeloos.
Deuk in het vertrouwen
Leveringsproblemen kunnen nefast zijn voor zowel koerierdiensten als retailers. Uit de studie blijkt dat een slechte ervaring met de levering voor 20% van de consumenten een reden is om niet meer terug aan te kopen bij de handelaar. Het is dus van groot belang dat je als online retailer de een betrouwbare leveringspartner uitkiest om een vlotte shopervaring over de hele lijn te kunnen bieden. Op de algemene intentie om online producten te kopen lijken leveringsproblemen opvallend genoeg maar een zeer minimale impact te hebben.
Lees hier onze 6 gouden tips voor een succesvolle webshop
De studie van Descartes analyseert het koopgedrag van de consument op het gebied van e-commerce, het soort goederen dat wordt gekocht, de frequentie waarmee dat gebeurt en welke goederen worden geleverd. Daarnaast geeft de studie inzicht in bezorgdiensten, kosten en prestaties. Bovendien analyseert de studie het belang dat consumenten hechten aan leveringsprestaties en de impact van mislukte leveringen op toekomstige aankopen. Het volledige rapport kan je hier downloaden.
Wat zijn jouw gekste verhalen met mislukte leveringen van online aankopen? We horen ze graag in de reacties onderaan dit artikel.