Is het lichtere lithium-metaal de toekomst voor onze batterijen?

Batterijen
Lithium-Ion-batterijen: ze zitten in vrijwel alle telefoons. Cuberg zegt dat lithium-metaal wel eens de industrie kan opschudden. De energiedichtheid van die batterijtechniek ligt vele malen hoger dan bij Li-Ion het geval is.

Smartphones, tablets, laptops en elektrische auto’s hebben één ding gemeen: ze gebruiken lithium-ion batterijen. Hoewel die techniek steeds efficiënter wordt, blijft het lastig om het gewicht en de afmetingen van batterijen met die techniek te doen afnemen. Hoewel dat op een smartphone van minder groot belang is, is er nog een lange weg te gaan voor lithium-accu’s inzetbaar zijn voor bijvoorbeeld vliegtuigen of andere zware voertuigen. Cuberg zegt dat het een manier heeft gevonden om een stapje dichterbij te komen, met lithium-metaal-batterijen.

Compacte lithium-metaal batterijen

Het Zweedse bedrijf heeft naar eigen zeggen een lithium-metaal-batterij ontwikkeld met de stabiliteit van reguliere lithium-ion-varianten. Voordelig aan deze nieuwe batterijtechniek is de energiedichtheid; die ligt met 380 Wh/kg een pak hoger dan de 270 Wh/kg voor Li-Ion-accu’s. Cuberg zegt dit te hebben bereikt door de electroden waaraan stroom wordt onttrokken, in te zetten bij het creëren van een laagje lithium. Hierdoor wordt het gebruik van tussenliggend materiaal overbodig, wat ten goede komt aan de efficiëntie van de batterij.

Met de huidige techniek behield de batterij van Cuberg na 670 laadcycli 80 procent van de capaciteit. Ter vergelijking, de meeste lithium-ion batterijen duiken na 500 laadcycli al onder de 80 procent. Met aanpassingen aan het laadalgoritme kan dit resultaat worden verbeterd, legt het dochterbedrijf van batterijgigant Northvolt uit.

Niet geschikt voor consumenten

Cuberg beantwoord de vraag uit de titel nog voordat we daar zelf naar hoeven te kijken. Hoewel de batterijtechniek efficiënter is en meer energie kan opslaan dan bestaande Li-Ion-exemplaren, is het lastig om de laadtijd – die twee uur bedraagt – omlaag te brengen zonder de cellen te beschadigen. Verder ligt de prijs van de techniek hoger dan die van Li-Ion-batterijen. Lithium-metaal accu’s vormen daarmee vooral een techniek van de toekomst, in elk geval voor consumenten. Cuberg zegt dat de batterijen waarschijnlijk pas over 10-15 jaar gelijk geprijsd zullen zijn als Li-Ion cellen.

Waar Cuberg zich wel voor gaat inzetten, is om de techniek geschikt te maken voor vliegtuigen. De hogere energiedichtheid weegt daar immers sterk op tegen de hoge kosten die de techniek meebrengt. Verwacht wordt dat de eerste batterijen tegen 2025 in producten terechtkomen. Cuberg zegt dat deze snelle introductie wordt gedreven door het gebruik van standaard componenten. Enkel de gebruikte elektrolyse werd speciaal voor deze batterijvariant ontwikkeld.

batterijenmobiel

Gerelateerde artikelen

Volg ons

Gebruik je ecocheques bij Coolblue

Gebruik je ecocheques bij Coolblue

Producten bekijken