Twitter vraagt deel ontslagen personeel terug te keren
Musks ontslaggolf ging donderdagnacht van start met een e-mail aan alle Twitter-medewerkers. De medewerkers die getroffen waren door het ontslag, verloren kort daarop toegang tot hun e-mail en Slack-account. Hoeveel medewerkers precies geraakt zijn door het massaontslag is niet geweten; er wordt gesproken over ongeveer 50 procent van de werkkrachten. Voor sommige medewerkers lijkt het echter om een vergissing te gaan. Zij werden inmiddels door het sociale medium benaderd om terug te keren. Dat schrijft techjournalist Casey Newton op Twitter.
Ontslagen zijn cruciaal voor Twitter
Bronnen van Business Insider stellen dat het om minstens vijf medewerkers gaat. Daarbij gaat het om ‘individuelen die cruciaal zijn voor het functioneren van het Twitter-ecosysteem’. Onbekend is waarvoor zij verantwoordelijk waren, en wat de mogelijke impact is indien zij niet terugkeren naar het platform. Eén ex-Twitter-medewerker heeft volgens Insider het aanbod afgeslagen. “De medewerker voelde zich gebruikt en verwachtte snel te worden ontslagen”, aldus de website.
Dat Twitter in één keer zoveel mensen ontsloeg is volgens de kersverse eigenaar vooral het gevolg van de massale verliezen die het platform leidt. Dagelijks zou het bedrijf 4 miljoen dollar verliezen. Met de ontslagen en het duurdere Blue-abonnement wil de topman de verliezen te lijf gaan.
Uitrol blauwe Blue-vinkjes van start
Musk kondigde de verversing van het Blue-abonnement vorige week aan en de uitrol is nu ook van start gegaan voor iOS-apparaten. Met de update krijgen Blue-abonnees voortaan een blauw vinkje; dat vinkje ziet er precies zo uit als het huidige verificatie-vinkje in Twitter voor bekende gebruikers, zoals politici, journalisten en artiesten. Het verificatieproces dat hiervoor was opgezet lijkt nu opzij te zijn gezet: Blue-gebruikers hoeven hun identiteit namelijk niet te laten controleren.
Gebruikers die momenteel een blauw vinkje hebben maar niet van plan zijn het Blue-abonnement te nemen, zullen hun verificatie binnen enkele maanden verliezen. Het is niet bekend of Musk dit ook doorvoert op accounts van bijvoorbeeld politici, waarvoor de verificatie van groot belang is. Mocht Musk dit doorvoeren, dan zullen ook zij straks 8 dollar per maand moeten betalen voor Blue.
Het vernieuwde Blue-abonnement biedt overigens niet alleen het verificatie-icoontje. Elon Musk liet eerder weten dat Blue-abonnees prioriteit krijgen bij de rangschikking van reacties, vermeldingen en zoekresultaten. Ook kunnen zij straks langere video- en audioberichten plaatsen en serveert Twitter hen ‘de helft minder advertenties’ voor.