Meta schrapt smartwatches en Portal uit portfolio
Problemen met de cashflow leiden ertoe dat Meta niet alleen werknemers ontslaat maar ook een streep onder enkele hardware-projecten zet. Meerbepaald zet Meta alle werkzaamheden stop bij Portal. Dat bedrijf bouwt, onder de hoede van Mark Zuckerberg, aan een slim display en twee verschillende smartwatches. De verdere ontwikkeling van deze producten wordt per direct stopgezet.
Facebook Portal, Meta Portal
Portal wordt het vaakst in verband gebracht met het slimme display: een scherm met een ingebouwde webcam en ingebouwde speakers. Het toestel was sinds 2018 te koop in de Verenigde Staten en Canada en kwam eind 2019 ook in de Europese schappen te liggen. Het enige probleem was: daar bleef het ook liggen. Behalve een kleine opstoot tijdens de pandemie, waarin mensen geen fysieke contacten mochten hebben, was het scherm nooit echt populair.
Aan particulieren geraakte de Facebook Portal, zoals het apparaat bij de lancering heette, dus niet verkocht. Waarschijnlijk droeg het prijskaartje van rond de 350 euro daar ergens toe bij. Na twee jaar op de reguliere markt, besloot Meta dan ook om het over een andere boeg te gooien. Ze veranderden de naam van het product naar ‘Meta Portal’ en probeerden het voortaan aan zakelijke klanten te verkopen. Nu blijkt echter dat het product op de zakelijke markt ook niet erg succesvol was. Reden genoeg voor Meta om de handdoek in de ring te gooien en de uitgaven voor Portal stop te zetten.
Smartwatches en AR
Tegelijkertijd maakt Meta ook bekend te stoppen met de ontwikkeling van smartwatches. Over de jaren heen lekte verschillende keren uit dat Meta aan eigen horloges werkte. Meta begraaft die plannen naast Facebook Portal. Daardoor lijkt het onwaarschijnlijk dat er ooit nog een smartwatch met het Meta-merk zal verschijnen. De ontwikkelaars van deze smartwatches richten voortaan hun aandacht op hardware voor Augmented Reality (AR), een teken dat Meta nog lang niet klaar is met hun plannen voor de Metaverse.