Nieuws

Community redt Duitse Sion-zonneauto van ondergang

Sono Motors Sion 2
Het Duitse Sono Motors ontvangt beetje bij beetje gelden om de productie en ontwikkeling van de Sion voort te zetten. Tot op heden werd 47 miljoen euro opgehaald.

Nieuws rondom zonnewagens stapelt zich de afgelopen weken op. Niet per se in positieve zin: voor zowel het Duitse Sono Motors als het Nederlandse Lightyear ligt een faillissement binnen handbereik. Van Lightyear is inmiddels een deel failliet verklaard. Donderdag raakte bekend dat de ontwikkelingstak, dat in dochteronderneming Atlas Technologies was ondergebracht, failliet is verklaard. Bij Sono Motors was zo’n faillissement begin december ook gevaarlijk dichtbij. Het Duitse bedrijf meldde op 8 december dat het de ontwikkeling van zijn zonneauto moest staken ‘als er geen kapitaalinjectie plaatsvond’.

Inzamelingsactie #savesion

Die injectie stroomde de voorbije weken geleidelijk binnen. De autofabrikant introduceerde begin december de campagne #savesion om met de community en investeerders geld in te zamelen. Met succes – in minder dan twee maanden tijd legde leden van de community en verschillende investeerders 47 miljoen euro in. Het doel om 100 miljoen euro op te halen is daarmee vooralsnog niet gehaald. Sono Motors verlengt daarom de inzamelingsactie; met die verlenging moet het volgens de fabrikant lukken om nog eens 53 miljoen euro op te halen.

Of de community nog voldoende geld zal inleggen om dat doel te halen, is maar de vraag. Volgens de aankondiging van de zonneautofabrikant legde al zo’n 8.600 communityleden geld in om aan de doelen van het bedrijf bij te dragen. Of investeerders geneigd zijn het gat van 50 miljoen euro op te vullen, is daarbij maar de vraag. Gezien het om een inzamelingsactie gaat hoeven ze daar later geen rendement op te verwachten. Bovendien is de situatie rondom de fabrikant uiterst onzeker. Hoe de toekomst verloopt als de inzamelingsactie niet slaagt, is namelijk niet bekend en mogelijk uiterst grillig.

Sono Motors probeert intussen een zonnig beeld te schetsen van de vervolgstappen. Zo stellen de Duitsers dat er flinke stappen worden gezet voor het testen en valideren van de Sion-zonneauto. Er wordt bovendien gesproken over crashtests die deze week zijn begonnen en de testproductie die in de zomer van start moet gaan – vooruitlopend op de serieproductie. Een exemplaar van de Sion dat geschikt is voor op de openbare weg, zou vooralsnog echter niet bestaan.

Bestellingen stromen binnen

Terwijl Lightyear moeite had om zijn eerste zonneauto aan de man te brengen, ligt dat anders bij de Sion van Sono Motors. Tot op heden ontving het bedrijf 44.000 bestellingen van de Sion, waarvan in elk geval 21.000 klanten een aanbetaling hebben gedaan, en 1.500 zo’n betaling hebben toegezegd. 22.000 geplaatste bestellingen zijn niet-bindend en kunnen dus op eender welk moment geannuleerd worden. Dat de wagen zo populair is, ligt grotendeels aan de prijs van de zonneauto: de Sion kost 29.900 euro.

Momenteel is dat een van de goedkoopste elektrische auto’s op de markt. Uiteraard is het nog wel de vraag of die prijs realistisch is. Zelfs de goedkopere Lightyear 2 is nog een pak duurder met zijn prijs van 40.000 euro. Het rijbereik van de Sion is met 305 kilometer wel relatief beperkt; Lightyear claimt dat de 2 een autonomie biedt van ‘meer dan’ 800 kilometer.

Connected CarLightyearsono motorszonneauto

Gerelateerde artikelen

Volg ons

Gebruik je ecocheques bij Coolblue

Gebruik je ecocheques bij Coolblue

Producten bekijken