Nieuws

Twitter stelt lancering nieuwe API uit

Twitter retweet GIF video afbeelding
Ben je een onderzoeker of ontwikkelaar of vind je bot-tweets wel iets hebben? Goed nieuws: de Twitter-API blijft iets langer toegankelijk.

Twitter maakte een tweetal weken geleden bekend dat het de toegangspoort voor de gratis API zou sluiten. Kort daarna maakte het nieuwe plannen bekend: de gratis API-toegang zou blijven bestaan, maar er zouden slechts beperkt tweets verstuurd kunnen worden. Wie niet betaalt, wordt begrensd tot 1.500 tweets per maand. Wie er honderd dollar in de maand voor over heeft kan wel ongelimiteerd posten.

Die nieuwe API zou op 13 februari geopend moeten zijn, maar dat is niet gebeurd. Via het Twitter-account van het ontwikkelaarsteam maakte de socialemediasite dat bekend: “om een optimale ervaring te creëren” zal het iets langer duren vooraleer de nieuwe API toegankelijk is.

De beslissing van Twitter om de API-toegang te beperken heeft niet alleen invloed op ontwikkelaars en onderzoekers, maar ook op heel wat Twitter-gebruikers. Heel wat zogenaamde ‘third party clients’, alternatieve Twitter-apps, maakten immers gebruik van die API om met de dienst te communiceren. Daar kwam een aantal weken een einde aan, toen Twitter de externe clients in de ban deed.

Elon Musk baas bij Twitter

Sinds Elon Musk bij Twitter de plak zwaait is het bedrijf op zoek naar allerlei manieren om meer geld in het laatje te brengen. Daartoe moet ook een abonnement als Twitter Blue, waarmee Twitter-gebruikers extra functies ontgrendelen, zich lenen. Daarnaast werden er heel wat jobs geschrapt en werd politieke reclame terug op het platform verwelkomd om de cijfers weer groen te doen kleuren.

Ook de feed, het scherm dat Twitteraars te zien krijgen als ze de app of website openen, kreeg een make-over. Meer bepaald werd er meer content naar voren geschoven, vooral om bezoekers langer op Twitter te doen scrollen. Het Twitter-gebruik moet omhoog. Dat is ook meteen de reden dat Musk Blue-abonnees wenst te incentiveren om interessante content te posten. Is een tweet populair, dan kunnen abonnees meedingen naar de reclame-inkomsten op die tweet.

Wanneer de nieuwe API dan wel toegankelijk wordt? Daarover volgt binnenkort meer informatie, aldus het Twitter-ontwikkelaarsaccount.  

apielon muskontspanningsociale media

Gerelateerde artikelen

Volg ons

Gebruik je ecocheques bij Coolblue

Gebruik je ecocheques bij Coolblue

Producten bekijken