Facebook en Instagram introduceren betaalde verificatie
Meta volgt hiermee Twitter dat vorig jaar zijn Blue-abonnementsformule introduceerde. In eerste instantie was dit abonnement gericht op het bewerken van tweets, maar later kwam daar ook het verkrijgen van een blauw vinkje bij. De abonnementsformule die Meta nu op tafel legt lijkt vooral gericht op het laatstgenoemde element: het verifiëren van accounts.
Blauw vinkje op Facebook en Instagram
Meta-topman Mark Zuckerberg schrijft dat gebruikers zich kunnen laten verifiëren aan de hand van een identiteitskaart. Gebruikers die het betalende abonnement afsluiten krijgen bovendien toegang tot een klantendienst én extra bescherming tegen accounts die hun identiteit en foto’s stelen.
Hoeveel je exact voor het abonnement betaalt, hangt af van waar je hem afsluit. Zuckerberg schrijft dat de abonnementsformule, gedoopt tot Meta Verified, 11,99 dollar per maand kost als je hem via de webbrowser afsluit. Meta rekent 30 procent meer aan als je het abonnement via je smartphone aanschaft; het abonnement kost via iOS namelijk 14,99 dollar per maand. Of dit tarief ook geldt via de Google Play Store is niet bekend, maar is wel aannemelijk. Meta speelt de extra kosten die Apple rekent voor transacties via zijn App Store (en Play Store) namelijk direct door naar gebruikers.
Vooralsnog hoeven we hier in België nog niet over na te denken. Meta Verified wordt in eerste instantie enkel in Nieuw-Zeeland en Australië gelanceerd. “Andere landen volgen binnenkort”, schrijft Zuckerburg. Wanneer België en Nederland aan de beurt zijn, is daarmee niet bekend.
Inspiratie van Twitter Blue
Meta lijkt voor zijn Verified-abonnementsformule inspiratie te hebben genomen van Twitter Blue. Dat abonnement werd vorig jaar geïntroduceerd aan 7,99 dollar per maand en biedt gebruikers de mogelijkheid zich te laten verifiëren (het bekende blauwe vinkje). Daarnaast toont Twitter tot 50 procent minder advertenties, kan men tweets makkelijker opslaan en krijgen tweets van Blue-abonnees voorrang op berichten van niet-betalende gebruikers.
Musk besloot daar dit weekend nog een extraatje aan toe te voegen; voor 2FA-verificatie via sms moeten gebruikers straks ook een Blue-abonnement afnemen. Meta lijkt alvast niet zo ver te gaan, en richt zijn abonnement vooral op het beveiligen van zijn gebruikers.