Veranderingen binnen overheid en bedrijf: één strijd

Ook binnen de overheid valt change management niet meer weg te denken. Veel overheidsinstanties worden vandaag voor het eerst geconfronteerd met een beheersovereenkomst, waardoor ze welbepaalde resultaten moeten behalen. Maar hoe begin je daar in godsnaam aan?
‘Het volstaat al lang niet meer om te zeggen: we hebben hier een geweldig CRM-pakketje’, zegt Werner Van De Broek van Arch International, dat organisaties adviseert bij de verschillende stappen in een veranderingsproces, ‘Vandaar dat we steeds vanuit een probleemstelling vertrekken in plaats van een product.’
‘De tijd is voorbij dat informatica voor de informatica bij een klant werd gebracht’, bevestigt Daniël Eycken, marketing manager bij Ardatis, onderdeel van Cegeka-groep. ‘Wie vandaag een oplossing wil brengen, start met vragen als ‘waar wil de klant naartoe’ en ‘wat is de business ambitie’. Wie change management niet combineert met de eigenlijke informaticadiensten gaat bestaande toestanden informatiseren.’
MISTER CHANGE
‘Om de kans op succes zo groot mogelijk te maken, is het heel belangrijk dat het gezicht van het veranderingstraject iemand van de eigen organisatie is’, benadrukt Van De Broek, ‘Een Miss of Mister Change, zeg maar. De change kan ook maar lukken als er binnen de organisatie een draagvlak is: mensen moeten zien waarom een verandering nodig is.’
‘Niks is trouwens erger dan een mooi werkend systeem bij een klant achterlaten om twee jaar later vast te stellen dat die toepassing maar voor 10 procent wordt gebruikt’, voegt Eycken eraan toe. ‘Dat is trouwens niet de fout van de klant, maar wel van degene die het systeem achtergelaten heeft. Dat betekent namelijk dat mensen niet geleerd hebben ermee te werken.’
TABULA RASA
Volgens Eycken gebeurde het in het verleden te vaak dat overheden en bedrijven, wanneer ze merkten dat hun business en IT-systeem niet langer op elkaar waren afgestemd, het kind met het badwater weggooiden. ‘Een heel dure manier van werken. Daarom is het belangrijk om je systeem en business voortdurend op elkaar af te stemmen. Het is best mogelijk dat bepaalde organisaties geremd werden in hun manier van werken, omdat het systeem dat niet toeliet. ‘Ja maar, we kunnen onze manier van werken niet veranderen omdat we met een mainframe-systeem zitten. Het zou ons een fortuin kosten om dat aan te passen,’ kunt u zich een absurder excuus voorstellen?’













