Certificaten zijn niet alles

Certificaten staan mooi op uw CV. Maar zijn het keiharde verkoopsargumenten, of niet meer dan een leuk extraatje? De meningen lopen uiteen.
Een vluchtige blik op de website van NextiraOne maakt duidelijk hoe het bedrijf tegenover deze thematiek staat: al op de hoofdpagina is er sprake van zijn ’talrijke certificaties’. In de huidige markt zijn de oplossingen van een integrator gebaseerd op heel uiteenlopende en complexe technologieën die geïntegreerd moeten worden met bestaande applicaties, stelt service director Steven Eneman vast. ‘Het is vooral belangrijk om ervoor te zorgen dat onze voornaamste troef, met name onze mensen, de elementen beheersen die wij nodig hebben om onze klanten zo goed mogelijk te ondersteunen in hun activiteit. Certificatie is een belangrijk middel om zo’n expertise te creëren. Het zorgt voor vorming, voorbereiding op een examen en deelname aan projecten. Dat komt vervolgens onze teams ten goede.’
Meer dan vakkennis
‘De klanten eisen steeds vaker dat wij onze technologische kennis en onze ervaring bewijzen,’ stelt Steven Eneman vast, ‘maar ze willen ook zien dat de dienstverlening van hoog niveau is. Wij zijn bijvoorbeeld gecertificeerd voor ISO, en Prince 2 en ITIL zijn onmisbaar geworden. Want het leveren van een oplossing en diensten met toegevoegde waarde raakt niet alleen aan het hart van het netwerk en de werktuigen van de klant, maar ook aan zijn bedrijfsprocessen’.
Bij Marc Boghe, Head of Business Information Systems bij ING, klinkt het anders: ‘Hoewel onze leveranciers meestal technologische certificaties aanbieden, verkiezen wij zelf, voor de diensten die we leveren, om ons tevreden te stellen met het zelf aanbieden van opleidingen aan onze medewerkers’. Boghe schat dat ongeveer 5% van de tijd in het IT opleidingsplan van ING gewijd is aan certificaties. Bij NextiraOne klimt dat cijfer tot 60%, waar certificaties de hele business cyclus omvatten: de voor-verkoop, de verkoop, de marketing en de dienst na verkoop. ‘Gezien de snelheid van de technologische veranderingen, moeten wij voortdurend het goede evenwicht vinden tussen het aanbieden van de oplossingen die onze klanten willen en het zorgen dat wij een antwoord hebben op de dienstverlening daarrond. Wij beheren een maandelijks globaal plan dat bepaalt welke de nieuwe belangrijke technologieën zijn, en welke de blijvers. Vervolgens bepalen wij welke certificaties en vernieuwingen we nodig hebben. We geven bovendien opleidingen in zowel interne als externe laboratoria’, legt Steven Eneman uit.
Binnen het IT-departement van ING zijn er op dit moment minder dan 10 certificatieprogramma’s in omloop. ‘Vier jaar geleden interesseerde dat ons niet. Vandaag blijft het belang ervan minimaal en is het vooral verbonden aan de governance en processen; kennis van KMI of de Prince 2 wordt gewaardeerd en aangemoedigd. Wij stellen de middelen ter beschikking van werknemers die bereid zijn om er tijd in te steken. ING heeft een intern proces voor project management en is niet van plan om een precies niveau te bereiken in CMM of om zich op ITIL te concentreren. Dus wij leggen nooit dat soort certificatie op’ , vertelt Marc Boghe. Hij wijst erop dat het strategische en organisatorische keuzes zijn die dit soort beleid beïnvloeden en dat ING vooral aandacht heeft voor de generieke certificaten die ‘vergelijkbaar zijn met universitaire diploma’s’, waardoor iemand met een certificaat in project management op verschillende plaatsen in het departement kan werken, terwijl iemand met een Cisco certificaat noodzakelijkerwijs vastzit aan de netwerkinfrastructuur.
Boghe volgt trouwens met vele belangstelling het nieuwe diploma in project management dat door de ULB wordt gelanceerd: ‘De essentie is dezelfde als wat wij al propageren: opleiding, een lange persoonlijke investering, en validatie van de nieuwe bereikte resultaten. Het speelt vooral in op polyvalentie in project management. Een informaticaspecialist of project manager moet bijvoorbeeld meer en meer leren om met de leveranciers om te gaan.
Een streepje voor
Bepaalde certificaties op je CV hebben, zal nooit een verplichting zijn bij NextiraOne zijn en bij ING geeft Marc Boghe aan dat dit soort eis een grote uitzondering is:’Dat wil niet zeggen dat wij die vermeldingen in een CV geenszins bekijken. Als we twee mensen met een identiek profiel hebben, kan een en ander een voordeel zijn.’ Steven Eneman ziet het niet anders en voegt eraan toe: ‘Een certificatie van twee jaar oud heeft misschien niet meer dezelfde waarde, maar bewijst toch dat een kandidaat de tijd heeft genomen om zich bij te scholen en zeer snel operationeel kan zijn. Wij zoeken vooral mensen die over een goed potentieel voor evolutie beschikken, waarin wij echt kunnen investeren. Het hoogste niveau van expertise bij een fabrikant zal meer dan 3 maanden van certificatie in beslag nemen. Bepaalde programma’s vereisen ongeveer 2 jaar, verspreid over lestijden, ervaring in laboratoria en de klanten, en de verschillende examens die moeten worden afgenomen.’












