Financiën overweegt overstap naar OpenOffice.org

Vanaf september draaien bij Financiën vijftig bètatesters de software van OpenOffice.org op hun computer. Met dit pilootproject wil de federale overheidsdienst Financiën zich ervan vergewissen of de gratis software voldoende stabiel is en voldoet aan de behoeften van haar ambtenaren. Ongetwijfeld staat de overheidsdienst meteen ook een stuk sterker in haar onderhandelingen met Microsoft over haar 30.000 Office-licenties.
De federale overheidsdienst Financiën vindt de kosten voor Microsoft Office veel te hoog. Volgens het jaarplan van de ICT stafdienst zouden studies aantonen dat de meeste bestaande Office-toepassingen te uitgebreid en te duur zijn in vergelijking met wat de overgrote meerderheid van gebruikers eigenlijk nodig heeft.
Een niet mis te verstane boodschap aan het adres van Microsoft, dat met Financiën een contract voor 30.000 Office-licenties heeft. Desondanks stelt Microsoft officieel dat daar geen rekening mee wordt gehouden bij de contractbesprekingen. “Het blijven twee totaal verschillende zaken: OpenOffice.org is een verzameling van kantoorapplicaties, terwijl Microsoft Office verweven is met servers en andere tools”, zegt Microsoft-woordvoerder Frank De Graeve. Volgens De Graeve is de Microsoft-oplossing voor overheidsinstellingen en grote bedrijven daarom veel interessanter: “We wijzen dus veeleer op het verschil tussen de pakketten, waardoor discussies over de prijs redelijk snel van de baan zijn.”
Maar over die prijs wil noch Microsoft noch Financiën veel kwijt. “Tijdens de prijsvoorstellen van een tweetal jaar geleden voor een gezamenlijke aankoop van softwarelicenties – voor de volledige federale overheid – kwamen er bedragen ter sprake van 150 à 200 euro,” vertelt Peter Strickx, directeur-generaal architectuur en standaarden bij de federale overheidsdienst Informatie- en communicatietechnologie (Fedict), “Maar ik neem aan dat dit standaardprijzen waren die vandaag natuurlijk al gedaald kunnen zijn.” Ondertussen krijgt bij Financiën elke nieuw aangekochte computer het kantoorpakket OpenOffice.org, de webbrowser Firefox en de e-mailclient Thunderbird geïnstalleerd. En dat zijn er nogal wat: dit jaar leverde Dell minstens 7.000 computers af bij het ministerie. (Een operatie die de computerfabrikant ongeveer 8 miljoen euro opbracht, nvdr.) Wel beschikken de ambtenaren nog steeds over Internet Explorer en de Microsoft Office-software. Ook bij de federale overheidsdienst Justitie wordt met OpenOffice.org geëxperimenteerd: jaarlijks plaatst de administratie het pakket op ongeveer 3.000 computers. Bij de administratie Personeel & Organisatie zou het om ongeveer 50 pc’s gaan.
Strickx benadrukt dat de verantwoordelijke IT manager van elke overheidsdienst afzonderlijk beslist of een FOD al dan niet overstapt naar OpenOffice. org: “Het gaat niet om productstandaarden. Het gaat niet om open bron versus commercieel. Wel gaat het om een formaat (Open Document Format, nvdr.) en de autonomie om te kiezen wat binnen een overheidsdienst het best past om dat formaat te implementeren. De IT manager kiest het pakket naargelang zijn budget en prioriteiten. Ik zie mij niet, zoals bijvoorbeeld in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest, de administratie opleggen om OpenOffice.org te gebruiken.”












