LANDesk Process Manager 2.0

Het had iets van David en Goliath toen in januari dit jaar het grote LANDesk zijn oog liet vallen op NewRoad Software. Het bedrijfje uit Florida telde nauwelijks twintig werknemers en bestond amper vier jaar, maar het had met Autobahn een waardevol nicheproduct in zijn portfolio. Met de overname wringt LANDesk, bekend als producent van oplossingen voor configuratie- en beveiligingsbeheer, zich binnen in de wereld van business process management (BPM) en change management. Onvermijdelijk wordt door de marketingjongens dan binnen de kortste keren gegoocheld met dure woorden als ITIL en Sarbanes-Oxley conformiteit.
Grote bedrijven die meer controle wensen te krijgen over hun administratieve IT-processen kijken in dit verband niet op een paar nulletjes méér in hun aanschafbudget.
Toch blijft het financiële plaatje Process Manager, de grondig herwerkte tweede versie van Autobahn, relatief binnen de perken. Een licentieprijs in het segment 10.000 tot 300.000 euro mag in absolute cijfers dan wel veel lijken, toch zitten concurrenten als Pegasus Opera, SAP Exchange Infrastructure, Serena TeamTrack of Tibco Staffware eerder in de prijsrange van 1.000.000+ euro.
WORKFLOW
LANDesk Process Manager (kortweg LPM) bestaat uit een workflow engine voor het uitvoeren van complexe bedrijfsprocessen en de controle van de goede afloop daarvan. Die integreert zich met uiteenlopende applicaties via een open architectuur op basis van webservice-interfaces die XML-bestanden uitwisselen. Zo is er interactie mogelijk met om het even welke database die een ODBC-toegang aanbiedt. E-mail zorgt voor de verwittiging van de in het proces betrokken eindgebruikers. Dat kunnen zowel de uitvoerders als op de hoogte te houden beslissers of auditoren zijn.
Een typische workflow binnen LPM steunt op de goede werking van een aantal listeners. Een gebruiker kan de workflow manueel opstarten, maar vaker wordt die aangevuurd door een meespelende applicatie of gebeurtenis. Een event listener vangt die dan op en initieert de workflow, waarbij de primaire actie één of meerdere volgende acties op gang brengt. De attributen die aan zo’n acties toegewezen zijn, bepalen hoe de acties verlopen, en dat kan zowel sequentieel als parallel gebeuren. Alles hangt af van de modellering ervan.
INTERFACE
Dit alles wordt geconfigureerd in een erg gebruiksvriendelijke Process Designer, waarin men met uitgebreide klik-en-sleep mogelijkheden een proces in kaart brengt. LANDesk beweert ook op dit gebied de concurrentie een hak te kunnen zetten: het essentiële definitiewerk zou volgens hen een kwestie van minuten of hoogstens uren zijn, terwijl andere producten dagen of weken zouden vergen (hetgeen wij betwijfelen). We kunnen de mening van LANDesk wel volgen wat de eigenlijke samenstelling van de flow betreft, maar de configuratie van de parameters en de eventuele connectie met webservices of webpagina’s vereist toch een specifieke know-how en zien we niet in een handomdraai gerealiseerd.
Om een proces zijn finale grafische representatie te geven, dient men te kiezen uit acties als beslissingen (een punt in de stroom waaruit een TRUE of FALSE conditie volgt), vragen om toestemmingen (keurt goed of af), wijzigingen van toestemmingen (van ‘goedgekeurd’ naar ‘geweigerd’ of omgekeerd), het sturen van e-mails, het inroepen van timers (als een beslissing binnen een bepaalde tijd dient genomen te zijn, zoniet wordt er geëscaleerd naar een back-up beslisser) en verzoeken om updates (waardoor een status verandert in ‘afgelast’, ‘gesloten’, ‘geopend’, ‘hangende’ of ‘heropend’).
INTEGRATIE
Naast deze systeemacties zijn er ook vrij instelbare integratieacties mogelijk: het uitvoeren van een Java- of VB-script, een programma, een SQL of een Webservice. ‘Noblesse oblige’ krijgen klanten van LANDesk Management Suite, Security Suite of Server Manager bovendien nog een aantal productspecifieke mogelijkheden. Maar daarnaast is interactie mogelijk met de HEAT helpdesktoepassing van FrontRange, BMC Remedy, de ERP en CRM omgevingen van SAP, PeopleSoft, Siebel, Oracle, Microsoft InfoPath en Lawson, maar dan als optionele (lees: extra aan te schaffen) integratiemodules.
LANDesk Process Manager is een C# ontwikkeling, die gebruik maakt van een SQL Server database als achterliggende ruggengraat. De Webinterface valt intuïtief te gebruiken en noodzaakt geen enkele vorm van programmeren om een business proces in kaart te brengen. Ook het hergebruik van stukken processen uit andere, gelijkaardige workflows lijkt ons een interessante bron van tijdbesparing.
Aan de minkant is er de niet te onderschatten configuratiekant, waarbij allerlei technologische kennis dient ingeroepen te worden, gaande van SMTP/POP3 instellingen, over koppelingen met Webservices en Webformulieren, tot systeemondervragingen van externe databases. Bedrijven die de stap naar geautomatiseerde BPM overwegen, houden dus best rekening met een navenant prestatieprijskaartje naast het – op het eerste zicht – haalbare licentiebudget.













