De weg naar Windows Vista (2): Manageability

Het terugdringen van de kost voor het ondersteunen van desktops, het vereenvoudigen van hun confi guratiebeheer, het toelaten van een beter gecentraliseerd onderhoud en het verminderen van de prijs voor het up-to-date houden van systemen. Dat is de viervoudige, erg ambitieuze opzet in het managementdomein, waarmee Microsoft hun nieuwe Windows ontwikkeling gestart zijn. We hielden ze één voor één tegen het licht.
Wat haalt de kost van desktop ondersteuning naar beneden? Wel, in de eerste plaats ervoor zorgen dat er zo weinig mogelijk incidenten zijn, waarvoor het personeel van de helpdesk dient tussen te komen, natuurlijk! En áls dit dan toch eens moet gebeuren, de nodige voorzieningen treffen zodat de ondersteunende acties met een minimum aan moeite, verplaatsing, tijd, complexiteit, en dergelijke, kan worden uitgevoerd.
In Windows XP werd een eerste stap in de goede richting gezet met de Remote Assistance (of ‘Hulp op afstand’) functionaliteit: het controleren van een desktop van op afstand, gebruik makend van het onderliggende netwerk. Zo kon bekeken worden wat zich op het scherm van de probleemgebruiker afspeelde, of welke handelingen die precies verrichtte, zonder zich te hoeven verplaatsen. Nu was deze feature in XP nogal complex om op te zetten, en vergde hij eigenlijk een breedbandconnectie om werkbaar te zijn. Vista maakt dit nu veel gemakkelijker en performanter.
Bovendien is het in de twee richtingen te gebruiken: niet alleen is er een ‘Iemand uitnodigen om te helpen’ optie, maar eveneens ‘Bied aan om iemand te helpen’. Dat vergt dan de aanwezigheid van een ‘invitatiebestand’ en een paswoord, aangemaakt door de hulpbehoevende via die tweede optie. Dit krijgt men vervolgens toegestuurd via e-mail, of het wordt opgeslagen op een door beide partijen toegankelijke netwerkschijf of een uit te wisselen USB-stick.
Een andere mogelijkheid, die wellicht de voorkeur van de meeste technici gaat krijgen, is het rechtstreeks intikken van een IP-adres. Een aantal veiligheidsvoorzorgen moeten dan wel voorafgaandelijk getroffen zijn: de helpende gebruiker moet toegevoegd zijn tot een ‘Offer Remote Assistance Helpers’ groep, de Windows Firewall moet de betrokken executables (MSRA.EXE en RASERVER.EXE) ‘doorlaten’ en de DCOM poort 135 openzetten.
PERFORMANCE TOOLS
Heel wat ondersteuningstijd gaat vaak verloren aan het proberen te verhelpen van performantieproblemen, en dan nóg maakt men dikwijls geen of amper vordering. Ook daar is aan gesleuteld, getuige de Performance Information and Tools. Die berekenen de Windows Experience Index, een totaalscore die de laagste is van wat de diverse subsystemen snelheidsgewijs ervan bakken: de processor, het werkgeheugen, de grafi sche prestaties van de desktop tegenover Windows Aero, de grafi – sche kracht van 3D-type zakelijke toepassingen en spelletjes, en de gegevenstransfer van de primaire harde schijf.
Komt een systeem daarbij uit tussen de 1 en de 2, dan is het wel geschikt voor de meeste generalistische computertaken, maar eigenlijk niet voor de nieuwe gebruiksinterface Aero. Om comfortabel en ten volle te kunnen genieten van alle nieuwigheden (waaronder 3D-gaming en het afspelen van HDTV), heeft u eigenlijk een pc nodig die uitkomt op een WEI score hoger dan 4.
Het spijtige is natuurlijk dat die meting maar mogelijk wordt op een toestel dat de stap naar Vista al gezet heeft, en dus slechts vijgen na Pasen oplevert. In ieder geval beschikt men vanuit de Performance Information and Tools dialoog over een rechtstreekse toegang tot tools die waken over de confi guratie van snelheidsverbeterende taken: de automatisch gestarte programma’s, de visuele effecten, de achtergrondindexering, de batterijbesparende maatregelen, de schijffragmentatie, enzovoort.
LOG
De Event Logger service is een belangrijke bron van informatie op het gebied van beheer. Er is dan ook druk aan gesleuteld, en dat is voelbaar: de evenementen worden in de log vermeld op een betekenisvolle, acties suggererende en degelijk gedocumenteerde wijze. Bovendien gebeurt dit in een uniforme omgeving, zodat een helpdeskspecialist in één oogopslag alle operationele informatie van de machine te zien krijgt. In eerdere versies moest hij vaak nog doorheen ettelijke tekstbestanden ploegen, voortaan volstaat de Event Viewer.
Over één functie die serieuze implicaties heeft op het management van de desktop, hadden we het al in de aflevering over security: User Account Control verhindert ongeoorloofde systeemaanpassingen, het installeren van niet goedgekeurde programma’s en dus het binnenbrengen van virussen en spyware. Windows Resource Protection (WRP) doet daar nog een schepje bij door het register, bepaalde systeembestanden en belangrijke applicaties als Internet Explorer bijkomend te beschermen tegen veranderingen door verdachte software, processen of componenten.
De instellingen van een desktop afstellen neemt minder tijd in beslag in deze nieuwe Windows, want meer en meer settings kunnen geconfi gureerd worden door middel van Group Policy (draadloos netwerken, Internet Explorer, printers, enzoverder), inclusief alle nieuwe Vista features. De Group Policy Management Console (GPMC) zit nu geïntegreerd in het besturingsysteem, zodat ze niet telkens opnieuw hoeft gedownload en geïnstalleerd te worden, en er telkens een groepspolitiek dient beheerd te worden op een verschillende computer. Bovendien worden meerdere lokale Group Policy objecten ondersteund, zodat het toepassen van verschillende policies voor evenveel gebruikers op één en dezelfde computer mogelijk wordt.
AUTOMATISERING
Veel tijd kan bespaard worden door automatisering, uiteraard. We kenden daartoe al de Task Scheduler, van wie Vista alle in eerdere Windows versies gedefi nieerde taken overneemt. Bovendien is die uitgebreid, zodat voortaan ook taken kunnen gelanceerd worden als een bepaald evenement zich voordoet (bijvoorbeeld: als de schijfruimte opraakt, verwittigt een taak automatisch de helpdesk), als een gebruiker aanlogt (zodat geen gebruik moet worden gemaakt van de Opstarten groep) of als er aan de computer niets meer doen is (om dan onderhoudstaken te starten). Taken kunnen ook uitdrukkelijk gedefi nieerd worden voor sequentiële (in plaats van in parallelle) uitvoering.
Het automatisch up-to-date houden van een pc tenslotte, vormt nog steeds de bestaansreden van de Windows Update functionaliteit. Alleen is die nu eenvoudiger geworden, omdat zowel High Priority als Recommended updates gedownload en geïnstalleerd worden. Die laatste dienden vroeger door de gebruiker manueel uit een lijst gekozen te worden, vooraleer ze toelating kregen om zich te installeren. Ook gebeurt het updaten in de achtergrond. Als daarbij een herstart nodig is, dan kan deze (automatisch) op een bepaald tijdstip gepland worden, zodat de gebruiker zijn werk niet hoeft te onderbreken. Heeft de update betrekking op een bestand dat in gebruik is, dan kan Vista de gegevens van de gebruikende applicatie bewaren, deze afsluiten, het bestand updaten, en de applicatie herstarten.
Kortom, we vermoeden dat een aantal management extra’s van Vista zeker met open armen zullen worden ontvangen door de Administrators en helpdesktechnici van de Windows wereld. En toegegeven, er zit inderdaad een kostenbesparend kantje aan velen onder hen. Maar of dat het totaalplaatje naar beneden gaat helpen, durven we te betwijfelen. Het confi gureren en ondersteunen van de vele nieuwigheden zal wellicht de uitgespaarde inspanningen, ergernissen, euro’s en minuten binnen de kortste keren inpalmen. We houden het dan ook bij: er is een stevige stap vooruit gezet.













