Nieuws

Worm bedreigt virtuele wereld

 

Inwoners van Second Life kregen zondag even geen toegang tot hun virtuele wereld. Een welig tierende worm bedreigde de stabiliteit van de SL-servers en moest worden geïsoleerd. Elk exemplaar van de worm was vermomd als enkele goudkleurige ringen, wat volgens sommigen een verwijzing is naar het spel Sonic The Hedgehog. Het inloggen op de grid van Second Life was een halfuur lang onmogelijk.

Op de officiële blog van Second Life legt SL-uitvinder Robert Linden uit dat de worm – ook bekend als grey goo – een uiterst zware belasting op de databank van het spel legde. Hierdoor begon de virtuele wereld steeds trager te reageren. Ingrijpen werd dus nodig.

De aanval van afgelopen zondag was misschien de grootste op Second Life, maar niet de eerste. Grey goo-incidenten vonden ook in het recente verleden plaats. Onder meer begin oktober waren er veel problemen met Second Life-wormen.

Dat iemand een worm kan creëren die zijn eigen leven leidt in de virtuele wereld, is te danken aan Linden Script Language (LSL). De scripttaal geeft inwoners van Second Life allerlei mogelijkheden om zelf hun personages en content te maken. Maar LSL kan ook voor andere, minder legitieme doeleinden worden gebruikt. Zoals het creëren van wormen die zichzelf kunnen voortplanten. Daardoor loopt de spelwereld langzaam maar zeker vol.

De incidentele problemen met de Second Life-grid weerhoudt grote bedrijven er niet van om zwaar te investeren in virtuele werelden. Onlangs lanceerden Dell en Sun elk een locatie in Second Life. IBM kondigde aan om tot honderd miljoen dollar in virtuele omgevingen te steken. De Second Life-wereld is ook al het toneel geworden van verschillende marketinginitiatieven, onder meer van Toyota en Coca-Cola.

businesslslmagazinenieuwspcmagazinesecond life

Gerelateerde artikelen

Volg ons

Bespaar tot 83% op Surfshark One

Bespaar tot 83% op Surfshark One

Bekijk prijzen