Nieuws

Unisys moet wachtrijen op Zaventem terugdringen

 

De Brussels Airport Company, het vroegere BIAC, heeft een nieuw contract afgesloten met Unisys. De Belgische afdeling van het IT consulting- en outsourcingbedrijf moet vanaf volgend jaar een geïntegreerd platform op poten zetten waarop zowel de gewone incheckbalies als het stijgend aantal zelfbedieningstoestellen aangesloten zijn. “Op die manier zou de traditionele check-in tegen 2008 tot ongeveer 20 procent kunnen dalen”, zegt Luc Heynderickx, project manager bij Brussels Airport Company.

Unisys neemt ook de volgende vijf jaar de uitbouw van de gezamenlijke IT-infrastructuur voor de vlieg- en bagagetickets op Zaventem voor haar rekening. Hoog op het verlanglijstje van opdrachtgever Brussels Airport Company staat de integratie van het zelfbedieningssysteem (CUSS) met het platform van de klassieke incheckbalies (CUTE). De luchthavenuitbater wil begin volgend jaar het aantal zelfbedieningsautomaten namelijk verdrievoudigen, tot 20 à 30 toestellen. Hiermee hoopt Brussels Airport in twee jaar tijd de self service bij passagiers op te drijven tot 20 à 25 procent. Vandaag bedraagt die ongeveer 5 procent. Doordat alle luchtvaartmaatschappijen binnenkort op dit overkoepelend systeem aangesloten zijn, maakt het voor een passagier niet meer uit via welk apparaat hij incheckt.

Het gemeenschappelijk platform dat in 2007 op de rails wordt gezet, draait op Windows XP. “Vooraleer ook de laatste luchtvaartmaatschappij op Vista overschakelt, staan we weeral tien jaar verder”, verklaart Heynderickx die keuze met een kwinkslag. Ook alle bestaande hardware wordt vervangen. Ondertussen test Brussels Airport een leesapparaat dat reisdocumenten scant via een barcode. Later wil de luchthavenuitbater dit handheld toestel ook gebruiken voor de barcodes die passagiers op hun mobieltje laten verschijnen. De verwerking van de bagage met behulp van RFID-tags staat vooralsnog niet op het programma. “Dit wordt pas interessant als heel veel volk dit gebruikt”, zegt Heynderickx, die de grote doorbraak pas over een vijftal jaren verwacht.

Unisys haalde het in mei 2001 van negen kandidaat-platform providers. Dit eerste vijfjarencontract leidde enkele maanden later tot de eerste tests van het CUTE-platform. Het Franse bedrijf Resa leverde de software. Hierdoor is het luchthavenpersoneel in staat om de bagage en passagiers van de 80 luchtvaartmaatschappijen te controleren. De ontwikkeling van een uitgebreid controlesysteem voor het sorteren van de bagage (CIBAM), in 2003, leidde inmiddels tot een daling van de sorteerproblemen tot 2 procent – of nog slechts vijf stuks per dag. Voordien werd de bagage in 20 procent van de gevallen niet tijdig gesorteerd. De prijs van het vernieuwd vijfjarencontract wou Heynderickx niet kwijt, maar zou de 100 miljoen BEF of 2,5 miljoen euro ver overschrijden.

businessitprofessionalnieuws

Gerelateerde artikelen

Volg ons

Bekijk de huidige aanbiedingen bij Coolblue

Bekijk de huidige aanbiedingen bij Coolblue

👉 Bekijk alle deals