Nieuws

Microsoft gokt op webdiensten

 

Steve Ballmer, CEO van Microsoft, heeft aangekondigd dat het softwarebedrijf gaat inzetten op webdiensten. Een ‘big, bold bet’, noemt hij het zelf. Anders dan bij Salesforce. com en Google, ziet Microsoft geen heil in puur webgebaseerde toepassingen, maar in webdiensten bovenop software op de computer. Jürgen Pfeifer, senior architect evangelist bij Microsoft EMEA gaf op TechEd al wat inzicht in hoe Microsoft aankijkt tegen Software as a Service (SaaS): ‘We willen ISV’s en hosters van SaaS-toepassingen helpen. Microsoft wil het beste platform bieden voor SaaS-projecten.’

Microsoft redeneert dat er op dit moment een hele markt is van kleine en middelgrote ondernemingen, die maar weinig budget hebben. Zij kunnen zich geen dure softwarepakketten zoals CRM’s permitteren. Maar door hun numerieke gewicht, zit er wel veel geld in de markt. Volgens Microsoft komt het voor ISV’s dus op aan om de kost naar omlaag te halen, daarmee disproportioneel veel klanten te bereiken en zo toch voldoende inkomsten te derven. Hoe kan een softwaremaker dat doen? Met Software as a Service, dat beweert Jurgen Pfeiffer toch.

Al moeten ISV’s hun software wel aan een aantal voorwaarden laten voldoen voor SaaS, volgens Microsoft. De software moet ten eerste configureerbaar zijn, niet customiseerbaar. De servers waarop de diensten draaien kunnen immers de extra workload van gepersonaliseerde code niet aan. Daarbij moeten de toepassingen ook door een groot aantal afnemers gebruikt worden. Deze zaken maken een groot schaalvoordeel mogelijk.

Een nieuw probleem bij Software as a Service is de keuze tussen gedeelde en geïsoleerde achterliggende databanken. Veel bedrijven vertrouwen immers het zaakje niet als hun gegevens in dezelfde databank zitten als die van hun concurrenten. ‘Maar dat vertrouwen groeit ongelooflijk sterk, als de prijs mee in rekening wordt gebracht,’ volgens Jürgen Pfeiffer, ‘we hebben immers te maken met kleinere bedrijven, waar de kost een zeer belangrijke factor is.’

Software as a Service moet ook geld opbrengen, want de klassieke aanpak van ‘dozen verkopen’ zit er niet meer in. Er zijn twee manieren om te monetiseren in een professionele omgeving: subscripties en bedragen per transactie. Welk systeem men ook kiest, het voordeel is dat de klanten voorspelbare kosten hebben, zonder dat er een grote begininvestering is. Omgekeerd geldt dat leveranciers niet van een releasecyclus afhangen voor hun inkomsten.

Alleen lijkt het erop dat Microsoft niet mee in de SaaS-boot zal stappen. Zo geeft het bedrijf aan services te voorzien bovenop ‘on premise’-software. De hoofdklemtoon blijft dus op installeerbare software liggen bij Microsoft. Maar de toekomst zal uitwijzen welke richting het opgaat. Analisten verwachten pas over vijf jaar te zien hoe dit project uitdraait voor Microsoft.

businessitprofessionalnieuws

Gerelateerde artikelen

Volg ons

Bekijk de huidige aanbiedingen bij Coolblue

Bekijk de huidige aanbiedingen bij Coolblue

👉 Bekijk alle deals