Nieuws

Cisco België zoekt extra personeel na omzetgroei

 

De Belgische afdeling van netwerktechnologiebedrijf Cisco zoekt 140 nieuwe werknemers. “Al houden we het liever op de iets conservatievere schatting van 100 personen,” zegt Pol Vanbiervliet, directeur van Cisco België, “Ongeveer één derde daarvan zijn saleslui, twee derde zijn technische specialisten van netwerk- en videotechnologie, zowel ervaren mensen als pas afgestudeerden.” Cisco geeft ook aan buitenlanders te moeten aantrekken om de vacatures in te vullen. Om in de toekomst vacatures makkelijker ingevuld te krijgen, wil Cisco het Cisco Networking Academy Program koppelen aan bestaande overheidsinitiatieven.

In het afgelopen jaar steeg de Belgische omzet met 20 procent, het dubbel van wat Pol Vanbiervliet verwachtte. De groei is vooral te danken aan de nieuwe technologieën die Cisco verkoopt, zoals IP-telefonie. Maar ook de omzet klassieke netwerk- en routingtechnologie ging er met 10 procent op vooruit. Voor de komende vier jaar verwacht hij een verdere groei van 15 procent.

Cisco, dat zo’n kwart van de inkomsten uit de publieke sector haalt, verwacht dat de grootste groei van de toekomst van de overheid zal komen. “Bij de overheid is een verfrissing te merken, maar er moet nog een inhaalbeweging op gang komen,” volgens Pol Vanbiervliet. Als voorbeeld haalde Vanbiervliet de 25.000 IP-telefoons aan die Cisco leverde aan de Federale Overheidsdienst Financiën.

Netwerkdiensten testen in Hasselt
Cisco is een van de partners die het Hasseltse stadsproject i-City steunt met geld, middelen en mensen. In ruil voor die middelen, mag Cisco Hasselt als speeltuin gebruiken voor nieuwe technologieën. Zo heeft het bedrijf al succesvolle tests afgerond met de mesh-technologie, waarbij toegangspunten ook als router dienen. Dat schroeft de nood aan bekabeling terug en betekent een besparing. “Dezelfde technologie willen we nu gebruiken om Silicon Valley te ontsluiten met een draadloos netwerk,” zegt Vanbiervliet.

In i-City wordt er niet alleen een stadswifi aangelegd, maar ook een digitaal platform voor stadsdiensten gemaakt, getest en gecommercialiseerd. Ook daarmee wil Cisco zijn voordeel doen. Het bedrijf is bezig met SONA, service oriented network architecture, waarbij het netwerk een aantal diensten aanbiedt. Dat kan security zijn, localisatie of spraakdiensten. In Hasselt wil Cisco zien wat de gebruikers van het netwerk zullen eisen en waar de flessenhalzen zijn.

Cisco concentreert zich tegenwoordig steeds meer op consumenten. Meteen ook de reden waarom het bedrijf een nieuw logo heeft: een voorstelling van de Golden Gate Bridge in San Francisco met een pak minder streepjes dan het vorige logo. Ook het woord ‘Systems’ valt weg uit de naam Cisco Systems.

businessitprofessionalnieuws

Gerelateerde artikelen

Volg ons

Bekijk de huidige aanbiedingen bij Coolblue

Bekijk de huidige aanbiedingen bij Coolblue

👉 Bekijk alle deals